صفحه اصلی

ایمیل مطالب پروفایل مدیر چهار هزار شهید پشتیبانی

حزب الله
اسراییل
لبنان
رهبر
حزب الله سایبری
اقا
سید حسن نصرالله
سردارسلیمانی
حزب الله عراق
شهید
مغنیه
سوریه
حزب الله لبنان
امریکا
عراق

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 111
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 134
بازدید ماه : 133
بازدید کل : 44291
تعداد مطالب : 528
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

          فدای رهبرم بشوم...

نویسنده : سرباز ولایت

موضوع : <-CategoryName->


 فدای رهبرم بشوم...
که این همه"ماهواره"حریف این"ماهپاره"نمیشوند...
برخی میگویند:
مابت نمیپرستیم،
ماخدامیپرستیم،مابتی به نام خامنه ای را خواهیم شکست.
پاسخ میدهیم:خامنه ای بت نیست،تبری است که خدا دارد و با آن تبر بت شرق وغرب رامیشکند و مقدمات
حضورصاحب الزمان.عج. 
را فراهم میکند . . . 
خامنه ای خدا نیست...
ناخدای باخداست...
رهبری که غرق درآرزوی 
شهادت در رکاب امام زمانش است...

اللهم احفظ سیدناوقائدنا وامامناالخامنه ای !!××!!

 

دو شنبه 25 اسفند 1393

 

          

نویسنده : سرباز ولایت

موضوع : <-CategoryName->


 گفتگوی دو تا بچه بودن توی شکم مادر...

اولی میگه تو به زندگی بعد زایمان اعتقاد داری؟

دومی: آره حتما. یه جایی هست که می تونیم راه بریم شاید با دهن چیزی بخوریم

اولی: امکان نداره. ما با جفت تعذیه می شیم. طنابشم انقد کوتاهه که به بیرون نمی رسه. اصلا اگه دنیای دیگه هم هست چرا کسی تاحالا از اونجا نیومده بهمون نشونه بده.

دومی: شاید مادرمونم ببینیم

اولی: مگه تو به مامان اعتقاد داری؟ اگه هست پس چرا نمی بینیمش

دومی: به نظرم مامان همه جا هست. دور تا دورمونه.

اولی: من مامانو نمی بینم پس وجود نداره.

دومی: اگه ساکت ساکت باشی صداشو می شنوی و اگه خوب دقت کنی حضورشو حس می کنی.

مثل دنياي امروز ما و خدايي كه همين نزديكيست...

--------------------------------

 

دو شنبه 25 اسفند 1393

 

          ایا می خواهید راز طول عمر جنتی را بدانی!؟

نویسنده : سرباز ولایت

موضوع : <-CategoryName->


 ■✔ او شب‌ها زودتر می‌خوابد و صبح‌ها زودتر بیدار می‌شود.
■✔ جنتی سیگار قلیان و ... نمی‌کشد..
■✔ مشروبات الکلی که نه حتی پرخوری نمی‌کند مثل برخی‌ها...!!
■✔ جنتی آرامش یاد خدا را به رگ‌هایش تزریق کرده است..
■✔ جنتی می‌داند آرامش و سلامت نتیجه چشم پاکی است..
■✔ جنتی استرس آهنگ‌های مبتذل رپ و متال را به جان نمی‌خرد...!
■✔ جنتی نمــازش را اول وقت می‌خواند..
■✔ جنتی دروغ نمـی‌گوید..
■✔ جنتی غــیــبت نمی‌کند..
■✔ جنتی قــــرآن می‌خواند..
■✔ او با بی‌احتیاطی رانندگی نمی‌کند که زیر تریلی برود!
■✔ جنتی عــاق والــدین نیست..
■✔ جنتی صله ارحـــام می‌کند..

◄ بــازار تهـمت‌ها داغ اسـت؛
---------◄ امــا کــمی انــدیشیدن و دقــیق دیدن پاسخ خیلی حرف‌هاست..!!

حــال خــودتان قضـآوت کنــید...
� که باید به زندگی خود بخندیم یا به زندگی یک شیــعه عـــلی...!؟ �


برچسب‌ها: جنتی جک برای جنتی جک جنتی
 

دو شنبه 25 اسفند 1393

 

          فروش کالاي داخلي با «برند خارجي» حرام است

نویسنده : سرباز ولایت

موضوع : <-CategoryName->


 حضرت آيت ا... خامنه اي، در ديدار اخير مردم آذربايجان، برنامه ريزي مناسب براي استفاده حداکثري از ظرفيت ها و منابع داخلي را يکي از راه هاي برون رفت از مشکلات اقتصادي برشمردند و تاکيد کردند که مردم و همه کساني که علاقه مند به ايران و آينده آن هستند و همچنين دستگاه هاي دولتي بايد کالاهاي خارجي را که مشابه داخلي آن وجود دارد، استفاده نکنند.با توجه به اهميت موضوع سبک خريد و مصرف کالا که رهبر انقلاب در اين ديدار، به آن اشاره کردند و در آستانه فرا رسيدن ايام سال نو، پايگاه اطلاع رساني «KHAMENEI.IR» طي فراخواني اعلام کرد که به پرسش هاي شرعي مخاطبان درباره «احکام خريد و مصرف، توليد و فروش کالا» مطابق با فتاواي حضرت آيت ا... العظمي خامنه اي پاسخ مي دهد.


حجت الاسلام والمسلمين محمدحسين فلاح زاده، عضو دفتر استفتائات حضرت آيت ا... العظمي خامنه اي و رئيس مرکز موضوع شناسي احکام فقهي به پرتکرارترين سؤالات مطابق با فتاواي معظم له پاسخ داده است که در ادامه، متن بخش دوم پاسخ هاي ايشان به اين سؤالات ارائه مي شود.(بخش اول سوالات)


آيا خريد از دستفروشان يا افرادي که اهل تخلف در معامله هستند حرام است؟ اگر کالا را خريده باشيم چه بايد کرد؟

اگر دستفروش غيرقانوني کار مي کند، به قانون شکن نبايد کمک کرد و از او نبايد خريد کنيم. همين کار خودش نهي از منکر است.

در مرحله اول امر به معروف و نهي از منکر گفته شده ترک مراوده کنيد؛ ترک مراوده يک مصداقش هم نخريدن از افراد متخلف است، حالا متخلف يا گرانفروش است يا اهل ربا و احتکار است يا اهل خدعه و فريب و قسم دروغ است، يا اينکه غيرقانوني کار مي کند، يعني در جايي که نبايد کالايي بفروشد، کالا مي فروشد؛ اگر کار او غيرقانوني است، ما نبايد از او خريد کنيم.

اما اگر کالايي که از نظر قانون کشور فروشش ممنوع نيست ولي در جايي به فروش رسيده که غيرقانوني است و الان خريده شده است، استفاده از آن اشکالي ندارد.

خانواده ام مشغول خريد جهيزيه براي من هستند، ولي من هرچه از آنها خواهش مي کنم که همه اجناس را ايراني بخرند تأثيري در آنها ندارد و چون با پدر و مادرم مواجه هستم، نمي توانم خيلي سخت بگيرم و در مقابل آنها محکم بايستم و آنها را از خودم برنجانم. آيا بايد در مقابل اين کار آنها بايستم يا حرف رهبرم را زمين بگذارم؟

احسنت به چنين دختر خانمي؛ اميدواريم همه دختر خانم ها اين گونه فکر کنند. يعني به فکر پيشرفت کشور و استفاده از کالاهاي کشور خودشان باشند.

البته توصيه شده که کاري نکنيد پدر و مادرتان رنجيده شوند، احترام آنها را حفظ کنيد و اگر با استدلال و دليل و حرف منطقي آنها را قانع کنيد خوب است.

اما اينکه خداي ناکرده در مقابل آنها بايستيد و به آنها بي احترامي شود يا آنها اذيت و آزار شوند، نبايد اين کار را کرد و بايد احترام آنها را نگه داريد.

فروشنده مجاز است چند درصد سود روي قيمتي که کالا را خريداري کرده يا خدمات مورد ارائه خود بکشد و آنها را بفروشد؟ اين درصد بايد علاوه بر هزينه ها باشد؟ يا اينکه بدون لحاظ هزينه ها؟

گاهي بر اثر تحريم ها افراد سودجويي بازار را متشنج مي کنند ، برخي از کالاها گران مي شود و متدينين سؤال مي کنند که کالايي را به قيمتي خريداري کرديم، اگر بخواهيم الان آن را با مثلاً 10 درصد سود مشخص شده بفروشيم، ديگر نمي توانيم نمونه آن کالا را بخريم و متضرر مي شويم. اين سؤالي است که مي پرسند.

جواب اين است که به قيمت متعارف بازار بفروشيد، نه به قيمتي که با موج ايجاد شده است. قيمت متعارف بازار ممکن است گران تر از قبل هم باشد، اما به اصطلاح خارج از انصاف نيست و اجحاف به مشتري نمي شود. با اين شرايط اشکالي ندارد و مي تواند به قيمت متعارف بازار بفروشد.

حالا آن درصد سود مشخص شده هم ملاک هميشگي براي همه کالاها نيست. گاهي وقت ها ممکن است افراد به درصد کمتري قانع باشند يا نباشند و درصد بالاتري بخواهند، مثلاً به خاطر اينکه کالايي هزينه بالاتري داشته مثل هزينه حمل و نقل، نگهداري يا انبارداري يا امثال اينها. پس قاعده کلي اين است که قيمت متعارف بازار مراعات شود.

اگر شخصي کالاي معيوبي را خريداري کند، سپس آن را مرمت کند به طوري که عيب آن پوشانده شود و بعد بفروشد، حکم آن چيست؟


اگر عيب آن کالا را مرمت کرده و عيب به طور کامل از بين رفته است - حال ممکن است مقداري جزئي باقي مانده باشد که تأثيري در رغبت افراد ندارد - اشکالي ندارد. چون در فروش کالا مي گويند اگر کالا عيبي دارد که اگر خريدار، آن عيب را بفهمد، آن کالا را نمي خرد يا به اين قيمت نمي خرد، اصطلاحاً مي گويند آن عيب در رغبت افراد تأثير دارد، در اينجا فروشنده بايد خريدار را از آن عيب آگاه کند.

اما اگر فروشنده عيب پوشي کرد، مثلاً عيب را مرمت جزئي کرده، حالا مي خواهد آن را به قيمت کالاي سالم بفروشد و مشتري هم اصلاً متوجه آن عيب نمي شود، در اينجا اشکال دارد و جايز نيست و حتماً بايد آن عيب به خريدار گفته شود.

اگر فروشنده عيب را به خريدار نگفت و خريدار بعداً متوجه شد، اختيار فسخ معامله را دارد.

اينجانب در مغازه ام کالاي توليد ايران را که برند خارجي دارد مي فروشم. آيا اين کار جايز است؟

به اشتباه انداختن مردم که يک دروغ عملي است، حرام است. ممکن است برخي بگويند اين عرف بازار است و همه مي دانند.

در جواب بايد گفت اين گونه نيست که همه بدانند، اصلاً اگر همه مي دانند، ديگر اين کار چه فايده اي دارد؟ پس معلوم مي شود که بسياري نمي دانند و به اشتباه مي افتند. دروغ که حتماً نبايد از زبان صادر شود، اگر کسي چيزي را بنويسد، يا برندي بزند، يا کاري انجام دهد که حکايت از مطلب غيرواقعي کند و طرف مقابل به اشتباه بيفتد، کذب است و اگر مشتري متوجه شود، برندي که روي کالا بوده، واقعيت ندارد، حق فسخ معامله را دارد.

بنابراين اگر کالاي داخلي را برند خارجي بزنند و افراد به اشتباه بيفتند و تصور کنند اين کالا خارجي است، اين کار حرام است.

بياييد کالاهاي خودمان را تبليغ و ترويج کنيد تا مردم رغبت بيشتري به آنها پيدا کنند.

به مردم اعلام کنيد اين کالاي ايراني است، ببريد استفاده کنيد، مقايسه کنيد و به اهل فن نشان دهيد، تا ببينيد کيفيتش کمتر از خارجي نيست، بلکه بيشتر هم هست؛ نه اينکه يک گناه کبيره مرتکب شويد.

آيا فقط خريد جنس خارجي اشکال دارد؟ يعني آيا فروش جنس خارجي در مغازه بلااشکال است؟

آن چيزي که توصيه حضرت آقا بوده، اين است که افراد سعي کنند کالاهاي ساخت داخل را استفاده کنند. اينکه شما مي گوييد من کالاي خارجي را بفروشم، خب شما کالاي خارجي را از کجا آورده ايد؟ حتماً خريده ايد ديگر. پس با اين کار خود از آن توصيه خريد کالاي ايراني تخطي کرده ايد.

بنابراين به طور کلي استفاده از کالاهاي داخلي توصيه حضرت آقا بوده است، حالا ممکن است در قالب خريد و فروش باشد يا در قالب استعمال؛ مثلاً فرد لباسي را مي پوشد يا وسيله نقليه اي را سوار مي شود و امثال اينها.

آيا اگر توليدکننده براي کاهش قيمت تمام شده و در نهايت ارزان شدن محصول، از مواد اوليه نامرغوب استفاده کند اشکال دارد؟

اگر کالايي که توليد مي شود مثمر نيست و نمي شود از آن استفاده کرد و در اين صورت خريدار متضرر مي شود يا خسارت مي بيند اين کار قطعاً جايز نيست و حرام است. مثلاً کالا وسيله نقليه اي است که به دليل استفاده مواد نامرغوب در توليد آن، حادثه به بار مي آورد يا اجاق گازي است که موجب حادثه مي شود. اين کار حرام است. اما اگر آن طور نيست که استفاده او از موادي که مرغوبيت کافي را ندارد منجر به خسارت خريدار شود، ولي اگر اجناس مرغوب به کار ببرد، استفاده بهتري از آن کالا مي شود يا طول عمرش بيشتر مي شود و استهلاکش کمتر است؛ از اين جهت ممکن است کالاها به درجه يک يا دو يا سه تقسيم شوند و افراد در حد توان و مورد استفاده شان آنها را خريداري کنند.

بعضي از شرکت ها به علت نداشتن رقيب در عرصه داخلي، کالاهاي بي کيفيت را به مردم عرضه مي کنند و به حقوق مصرف کننده احترام نمي گذارند و کيفيت محصولات خود را هم افزايش نمي دهند. آيا در اين گونه موارد ورود محصولات خارجي براي ارتقاي سطح محصولات شرکت هاي داخلي بهتر نيست؟

غالباً اين گونه نيست که شرکت هاي داخلي رقيب نداشته باشند، بلکه مي شود بين شرکت هاي داخلي رقابت سالم ايجاد کرد.

اگر امر به معروف و نهي از منکر به طور صحيح اجرا شود، بسياري از شرکت ها کالاي مرغوب توليد مي کنند، يعني ما بياييم از کساني خريد کنيم که کالاي مرغوب توليد مي کنند، اين کار خودش يک تذکر عملي به آنها است؛ زيرا توليدکننده متوجه مي شود که اگر بخواهد بازار داشته باشد، اگر بخواهد مشتري داشته باشد، اگر بخواهد ورشکست نشود، بايد کالاي مرغوب توليد کند و سطح کارش را بالاتر بياورد. اين نحوه رقابت داخلي ايجاد کردن بهتر است؛ نه اينکه ما بياييم کالاي خارجي خريداري کنيم و يک شرکت خارجي را تقويت کنيم تا يک شرکت داخلي بهتر بشود و کالايي با کيفيت بهتر توليد کند!مگر اينکه وضعيت استثنايي پيش بيايد و براي اينکه شرکت داخلي کالاي مرغوب توليد کند، هيچ راهي نداشته باشيم جز اينکه کالاي خارجي را وارد و استفاده کنيم که آن هم وضعيت خاص خودش را دارد.
 
منبع: Khamenei.ir

برچسب‌ها: سوالات شرعی امام خامنه ای عکس اسراییل
 

یک شنبه 24 اسفند 1393

 

          کیک تولد حاج قاسم

نویسنده : سرباز ولایت

موضوع : <-CategoryName->


 20 اسفند روز تولد حاج قاسم

 

 

یک شنبه 24 اسفند 1393

 

          خبر خبر خبر

نویسنده : سرباز ولایت

موضوع : <-CategoryName->


خبر خبر خبر برای دوستداران رهبر

 

سهمی از نگاه صبورت را به من بده

ایمان دارم که بخشی از بخشندگی 

وجودت از ان من است

اقا ی مهربانی ها...

 

                                     را به من بده...

                              نگاه صبورت 

                     سهمی از

 

موسسه مطالعاتی اسمان در نظر دارد برای ارتباط صمیمی و هر چه نزدیکترِ مردم و به خصوص نسل جوان با رهبر معظم انقلاب اسلامی،امام خامنه ای (مدالظله العالی)طرح همگانی دلنوشته هایی با رهبر انقلاب را اغاز کند.

از این رو شما هم میتوانید دلنوشته های خود با رهبر عزیزمان را در قالب مت های یک صفحه ای که به صورت کتاب به دست ایشان  خواهد رسید به ما ارایه دهید(ارایه متن صرفا حضوری می باشد) امید است که بتوانیم در این پیوند مکتوب یاری رسان دلهای مشتاق باشیم.


دفتر مرکزی:قم،خیابان صفاییه،پاساز طلا،طبقه روی همکف،بلاک12

ساعات مراجعه حضوری:صبح ها 13_11  ،بهد از ظهر ها 20_18

0912_9385488

025_37837458

 

لطفا نشر دهید

                                       را به من بده...

                                نگاه صبورت 

                         سهمی از

 


برچسب‌ها: نامه به رهبری رهبر امام خامنه ای حزب الله لبنان ایران اسراییل
 

شنبه 23 اسفند 1393

 

          ۲۵ توصیه رهبر انقلاب به دانشجویان

نویسنده : سرباز ولایت

موضوع : <-CategoryName->


 ۲۵ توصیه رهبر انقلاب به دانشجویان

1 شرح صدر سیاسی داشته باشید
2 با اقشار مختلف جامعه در ارتباط باشید
3 مراقب نگاه‌های سوسیالیستی و ماركسیستی باشید
4 ایده اقتصاد مقاومتی را تبیین كنید
5 جریان دانشجویی موضع انتقادی خودش را حفظ كند
6 اعلام نظر كارشناسی متفاوت با رهبری، مخالفت با رهبری به حساب نیاید
7 نیروی جوانی خود را كشف كنید
8 آرمانگرایی را در دانشگاه زنده نگه دارید
9 بدنبال قله‌های علمی باشید
10 محیط دانشگاه باید پاكیزه و معنوی باشد
11 آرمانگرایی را با پرخاشگری اشتباه نگیریم
12 در مسائل اجتماعی موضع‌گیری كنید
13 در تصمیم‌گیری‌ها مطالعه عالمانه داشته باشید
14 در تصمیمات مصلحتها را در نظر بگیرید
15 نظرات خود را به دستگاه‌ها ارائه كنید و موضع‌گیری كنید
16 از تصمیمات نسنجیده پرهیز كنید
17 كانون‌های تصمیم و اقدام تشكیل دهید
18 از قول بدون علم بپرهیزید
19 مراقب رقابت بر سر پست و مقام باشید
20 سقف معرفت خود را سایتها و روزنامه‌ها قرار ندهید
21 با قرآن و نوشتجات شهید مطهری و دیگر فضلا، معرفت دینیتان را بالا ببرید
22 به اوضاع كشور نگاه مستفسرانه داشته‌باشید
23 نسبت به اوضاع كشور نقد مستمر و منصفانه داشته‌باشید
24 با تشكل‌های دانشجویی جهان اسلام ارتباط داشته باشید
25 امید را در خود زنده نگه دارید

برچسب‌ها: رهبری رهبر امام اقا حزب الله لبنان لبنان اسراییل
 

سه شنبه 19 اسفند 1393

 

          عملیات شبانه ارتش علیه تروریست‌ها در دورین/ موشک باران محموله سلاح ترکیه برای تروریست‌ها

نویسنده : سرباز ولایت

موضوع : <-CategoryName->


 تحولات میدانی جبهه ساحل سوریه؛

عملیات شبانه ارتش علیه تروریست‌ها در دورین/ موشک باران محموله سلاح ترکیه برای تروریست‌ها/ اهمیت راهبردی منطقه ساحل برای ارتش سوریه +نقشه، فیلم و عکس

تحولات میدانی جبهه ساحل سوریه (استانهای لاذقیه و طرطوس)
 

منطقه ساحل متشکل از استانهای "لاذقیه و طرطوس" واقع در غرب کشور سوریه و در مجاورت ساحل دریای مدیترانه می باشد. از ابتدای وقوع بحران در سوریه ، این دو استان که دارای بافت اکثریت قاطع جمعیتی علوی مذهب می باشند، از آرامترین و امن ترین مناطق سوریه بوده اند.

 

عملیات غافلگیرانه ارتش و دفاع وطنی علیه تروریستها در دورین/فراخوان مفتی سعودی النصره برای تامین هزینه موشک باران مناطق مسکونی لاذقیه!/اهمیت راهبردی منطقه ساحل برای ارتش سوریه و تروریستها
 
عملیات غافلگیرانه ارتش و دفاع وطنی علیه تروریستها در دورین/فراخوان مفتی سعودی النصره برای تامین هزینه موشک باران مناطق مسکونی لاذقیه!/اهمیت راهبردی منطقه ساحل برای ارتش سوریه و تروریستها

 

سال گذشته و همزمان با آغاز عملیات نظامی ارتش سوریه و گروههای هم پیمان آن در منطقه حاشیه شمالی حلب، اتاق مشترک فرماندهی و هدایت گروههای تروریستی تکفیری فعال در بخش شمالی سوریه و مستقر در ترکیه، با هدف تمرکز زدایی از توان نظامی و تمرکز عملیاتی ارتش سوریه اقدام به گشودن جبهه نبرد در مناطق حاشیه شمالی استان لاذقیه کردند که طی آن دهها هزار نفر تروریست از پادگانهای ارتش ترکیه و تحت حمایت توپخانه ای و هواپیماهای جنگنده ارتش ترکیه وارد مناطق شمال لاذقیه مانند منطقه "کسب و دورین" شده و آنها را به اشغال خود در آوردند.

 

عملیات غافلگیرانه ارتش و دفاع وطنی علیه تروریستها در دورین/فراخوان مفتی سعودی النصره برای تامین هزینه موشک باران مناطق مسکونی لاذقیه!/اهمیت راهبردی منطقه ساحل برای ارتش سوریه و تروریستها

 

عملیات غافلگیرانه ارتش و دفاع وطنی علیه تروریستها در دورین/فراخوان مفتی سعودی النصره برای تامین هزینه موشک باران مناطق مسکونی لاذقیه!/اهمیت راهبردی منطقه ساحل برای ارتش سوریه و تروریستها


در مقابل ، ارتش و دفاع وطنی سوریه نیز با اجرای عملیات نظامی برای پاکسازی این مناطق اقدام کرده و بخش اعظم مناطق اشغال شده را بازپس گرفتند. در یکسال گذشته نبردها در این محور بصورت پراکنده میان دو طرف و بیشتر در قالب گلوله باران توپخانه و ادواتی ادامه داشته است. پس از اجرای همزمان و غافلگیرانه عملیات نظامی ارتش و گروههای هم پیمان آن در استانهای درعا و حلب که با موفقیت‌های قاطعی همراه بوده است ، این بار فرماندهان ارتش و دفاع وطنی سوریه با پیش بینی احتمال استفاده تروریستها از تاکتیک "گشایش جبهات متعدد" ، خود اقدام به "هجوم پیشدستانه" به مواضع آنها در منطقه "دورین و سلمی" کرده اند.

 

 

عملیات غافلگیرانه ارتش و دفاع وطنی علیه تروریستها در دورین/فراخوان مفتی سعودی النصره برای تامین هزینه موشک باران مناطق مسکونی لاذقیه!/اهمیت راهبردی منطقه ساحل برای ارتش سوریه و تروریستها

 

عملیات غافلگیرانه ارتش و دفاع وطنی علیه تروریستها در دورین/فراخوان مفتی سعودی النصره برای تامین هزینه موشک باران مناطق مسکونی لاذقیه!/اهمیت راهبردی منطقه ساحل برای ارتش سوریه و تروریستها


3 روز پیش یگانهای ارتش و دفاع وطنی سوریه هجوم وسیع و برق آسایی را به سمت ارتفاعات "دورین" (با ارتفاع 900 متر از سطح دریای مدیترانه) واقع در 45 کیلومتری شمال شرقی "لاذقیه" را اجرا کرده اند. در این "عملیات ویژه شبانه" که با مشارکت رزمندگان نیروی مخصوص دفاع وطنی (بسیح مردمی) و کماندوهای یگان ویژه نیروی دریایی ارتش سوریه انجام شد، پس از چند ساعت زد و خورد شدید میان دو طرف که با پوشش کامل آتش پر حجم یگان توپخانه (مستقر در تپه 45) و بمبارانهای سنگین هوایی بالگردها و جنگنده بمب افکنهای نیروی هوایی ارتش سوریه همراه بوده ، روستای "دورین"  و ارتفاعات حساس حاشیه آن بطور کامل به کنترل رزمندگان ارتش و دفاع وطنی سوریه در آمد.


 

 

عملیات غافلگیرانه ارتش و دفاع وطنی علیه تروریستها در دورین/فراخوان مفتی سعودی النصره برای تامین هزینه موشک باران مناطق مسکونی لاذقیه!/اهمیت راهبردی منطقه ساحل برای ارتش سوریه و تروریستها

 

عملیات غافلگیرانه ارتش و دفاع وطنی علیه تروریستها در دورین/فراخوان مفتی سعودی النصره برای تامین هزینه موشک باران مناطق مسکونی لاذقیه!/اهمیت راهبردی منطقه ساحل برای ارتش سوریه و تروریستها
 
 با استقرار یگانهای نظامی ارتش و دفاع وطنی سوریه ، واحد مهندسی و تخریب اقدام به پاکسازی و خنثی سازی دهها مین و تله انفجاری کار گذاشته شده از سوی تروریستها در بخشهای مختلف این شهر خصوصا راههای ارتباطی آن کرده اند. همزمان یگان توپخانه ارتش سوریه نیز تسلیحات سنگین شامل توپ ، تانک و خمپاره انداز در ارتفاعات منطقه دورین مستقر کرده و بلافاصله شروع به گلوله باران منطقه "سلمی" در فاصله کمتر از دو کیلومتری دورین کرده است.

 

 

 

عملیات غافلگیرانه ارتش و دفاع وطنی علیه تروریستها در دورین/فراخوان مفتی سعودی النصره برای تامین هزینه موشک باران مناطق مسکونی لاذقیه!/اهمیت راهبردی منطقه ساحل برای ارتش سوریه و تروریستها


 در صورتیکه ارتش سوریه موفق به باز پس گیری و استقرار در سلمی بشود ، این موضوع اثر مستقیمی بر عملیاتهای قریب الوقوع آن برای آزادی شهر کسب واقع در نقطه صفر مرزی با خاک ترکیه و درنتیجه پاکسازی کامل استان لاذقیه از حضور تروریستهای تکفیری خواهد داشت. برخی منابع خبری از کشیده شدن دامنه درگیریها به حاشیه سلمی خبر داده اند و احتمال سقوط این روستا را بسیار بالا عنوان کرده اند.
 

 

 

عملیات غافلگیرانه ارتش و دفاع وطنی علیه تروریستها در دورین/فراخوان مفتی سعودی النصره برای تامین هزینه موشک باران مناطق مسکونی لاذقیه!/اهمیت راهبردی منطقه ساحل برای ارتش سوریه و تروریستها

 

 سرعت عمل ، دقت اجرای عملیات نظامی ، کمیت و کیفیت نیروهای نظامی بکار رفته و حضور جانانه بالگردها و هواپیماهای نیروی هوایی ارتش سوریه در این عملیات و همچنین استفاده از اصل "غافلگیری موجب حیرت فرماندهان گروههای تروریستی و افزایش چشمگیر تلفات و خسارات نظامی و انسانی آنها شده است. حجم خسارات و تلفات تروریستها به حدی بوده که آنها را وادار به عقب نشینی های سراسیمه از ارتفاعات و مناطق شمالی لاذقیه کرده است.

 

 

 

عملیات غافلگیرانه ارتش و دفاع وطنی علیه تروریستها در دورین/فراخوان مفتی سعودی النصره برای تامین هزینه موشک باران مناطق مسکونی لاذقیه!/اهمیت راهبردی منطقه ساحل برای ارتش سوریه و تروریستها

 

عملیات غافلگیرانه ارتش و دفاع وطنی علیه تروریستها در دورین/فراخوان مفتی سعودی النصره برای تامین هزینه موشک باران مناطق مسکونی لاذقیه!/اهمیت راهبردی منطقه ساحل برای ارتش سوریه و تروریستها

 

در حال حاضر نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه تنها یک و نیم کیلومتر با مقر اصلی و اساسی تروریستهای تکفیری در شمال لاذقیه یعنی روستای "سلمی" و ارتفاعات حساس محاور آن فاصله دارند. در صورت بازپس گیری منطقه "سلمی" و تپه های مجاور آن سایر مناطق تحت سیطره گروههای تروریستی شامل مسیرهای امدادی آنها از مرز کشور ترکیه بطور کامل در رصد و سیطره ارتش سوریه قرار خواهد گرفت و همزمان خطر موشکباران‌ها و حملات زمینی آنها به شهرهای لاذقیه و سایر مناطق حاشیه شمالی آن دور خواهد شد.

 

عملیات غافلگیرانه ارتش و دفاع وطنی علیه تروریستها در دورین/فراخوان مفتی سعودی النصره برای تامین هزینه موشک باران مناطق مسکونی لاذقیه!/اهمیت راهبردی منطقه ساحل برای ارتش سوریه و تروریستها

 

رسانه های نزدیک به گروههای مختلف تروریستی تکفیری که تحت اشراف مستقیم تسلیحاتی و تجهیزاتی و مالی دولت تروریست پرور ترکیه در منطقه شمال لاذقیه فعالیت دارند، در 3 روز اخیر مملو از پیامهای کمک خواهی و درخواست اعزام نیرو و تسلیحات شده اند.
 
عملیات غافلگیرانه ارتش و دفاع وطنی علیه تروریستها در دورین/فراخوان مفتی سعودی النصره برای تامین هزینه موشک باران مناطق مسکونی لاذقیه!/اهمیت راهبردی منطقه ساحل برای ارتش سوریه و تروریستها

 

کاروانهای اعزامی تروریستها از پادگانهای ارتش ترکیه در نزدیکی مرز با استان لاذقیه سوریه امکان تردد آزادانه را از بیم رصد و انهدام توسط بمباران‌های دقیق و پرحجم هوایی و یا موشکهای ضد زره یگانهای ارتش و دفاع وطنی سوریه را ندارند. چندین کاروان نظامی تسلیحاتی تروریستها در محورهای مختلف کوهستانی شمال لاذقیه به محض ورود از ترکیه به سوریه هدف دهها موشک و بمباران قرار گرفته و نابود شده اند.

 

عملیات غافلگیرانه ارتش و دفاع وطنی علیه تروریستها در دورین/فراخوان مفتی سعودی النصره برای تامین هزینه موشک باران مناطق مسکونی لاذقیه!/اهمیت راهبردی منطقه ساحل برای ارتش سوریه و تروریستها



عملیات غافلگیرانه ارتش و دفاع وطنی علیه تروریستها در دورین/فراخوان مفتی سعودی النصره برای تامین هزینه موشک باران مناطق مسکونی لاذقیه!/اهمیت راهبردی منطقه ساحل برای ارتش سوریه و تروریستها


اهمیت راهبردی منطقه ساحل:

 

اولا: ایجاد مسیر تدارکاتی جدید و جایگزین شاهراه تسلیحاتی مسدود شده مرزهای القلمون (مرز لبنان با سوریه) - درصورت تصرف شهرهای نزدیک به دریای مدیترانه ، تروریستهای تکفیری مورد حمایت ترکیه امکان دسترسی به دریای مدیترانه و درنتیجه ایجاد مسیر تدارکاتی – تسلیحاتی و انتقال تروریستهای تازه نفس از سراسر جهان را به داخل سوریه خواهند داشت.


دوم: تمرکز زدایی از توان نظامی و تمرکز عملیاتی ارتش و دفاع وطنی سوریه از طریق ایحاد جبهه جدید نظامی در استان لاذقیه – این گزینه از آن جهت برای فرماندهان و حامیان گروههای تکفیری در سوریه حائز اهمیت است که در هفته های گذشته اوضاع میدانی و نظامی آنها در جبهات نبرد شمالی (حلب) و جنوبی (درعا ، قنیطره دمشق) بسیار وخیم بوده و نیروهای دولتی با کمک مجاهدین شیعه موفق به بازپس گیری بخشهای مهمی از این مناطق از اشغال تروریستها شده اند.

 سوم: ایجاد محور عملیاتی جدید در منطقه پایگاه اصلی نظام حاکم بر سوریه و کشاندن جنگ و ویرانی به زادگاه رییس جمهور سوریه و محل سکونت اصلی علویان این کشور (بعنوان حامیان اصلی دولت و نظام سوریه) در همین راستا در ماههای اخیر بارها شهر لاذقیه و منازل مسکونی شهروندان سوریه هدف دهها فروند موشک زمین به زمین گروههای تروریستی جبهه النصره و جبهه اسلامی قرار گرفته و دهها شهروند سوری را به خاک و خون کشیده اند.

 جمع آوری هزینه موشک باران شهرهای سوریه توسط مفتی سعودی جبهه النصره!!

 

جسارت تروریسها در موشک باران و کشتار مردم بی گناه این منطقه بحدی بود که فرماندهان و مفتیان آنها بطور رسمی و علنی از طریق شبکه های ماهواره ای عرب زبان و رسانه های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر از تجار عرب و شهروندان وهابی و تکفیری عرب حوزه "خلیج تا ابد فارس" رسما در خواست میکردند تا هزینه موشک بارانهای مناطق مسکونی لاذقیه و سایر شهرهای سوریه را متقبل شوند!! بطور نمونه متن نوشتار جوانک بی خرد سعودی "عبدالله المحیسنی" تبعه کشور عربستان سعودی ، عضو شورای امر به معروف و نهی از منکر در شهر "ریاض" و یکی از مسئولان به اصطلاح شرعی گروه تروریستی جبهه النصره در این زمینه تقدیم مخاطبین شریف مشرق میگردد.

 

عملیات غافلگیرانه ارتش و دفاع وطنی علیه تروریستها در دورین/فراخوان مفتی سعودی النصره برای تامین هزینه موشک باران مناطق مسکونی لاذقیه!/اهمیت راهبردی منطقه ساحل برای ارتش سوریه و تروریستها


 

عملیات غافلگیرانه ارتش و دفاع وطنی علیه تروریستها در دورین/فراخوان مفتی سعودی النصره برای تامین هزینه موشک باران مناطق مسکونی لاذقیه!/اهمیت راهبردی منطقه ساحل برای ارتش سوریه و تروریستها

 

 وی بطور رسمی و علنی از مخاطبین خود درخواست کرده تا هزینه خرید و شلیک موشک به مناطق مسکونی شهر لاذقیه و سایر شهرهای کشور سوریه را متقبل شوند و در همین راستا هزینه خرید و انتقال هر موشک را 6 هزار دلار آمریکا تعیین کرده است!!

 

عملیات غافلگیرانه ارتش و دفاع وطنی علیه تروریستها در دورین/فراخوان مفتی سعودی النصره برای تامین هزینه موشک باران مناطق مسکونی لاذقیه!/اهمیت راهبردی منطقه ساحل برای ارتش سوریه و تروریستها

 

گفتنی است چنین آگهی هایی پیشتر نیز در شبکه های مختلف و متعدد ماهواره ای متعلق به تروریستهای تکفیری که با پول نفت عربستان ، قطر ، کویت ، امارات و ... تاسیس و اداره می شوند بارها منتشر شده  و لاجرم با کوچکترین واکنشی مواجه نشده است! 

 

عملیات غافلگیرانه ارتش و دفاع وطنی علیه تروریستها در دورین/فراخوان مفتی سعودی النصره برای تامین هزینه موشک باران مناطق مسکونی لاذقیه!/اهمیت راهبردی منطقه ساحل برای ارتش سوریه و تروریستها

 

تاسف برانگیز آنکه در زمانی که ملت فلسطین بطور روزانه زیر موشک بارانها و حملات دردمنشانه "رژیم کودک کش و غاصب صهیونیستی" قرار دارد ، دهها هزار خانه مسکونی و مدرسه و بیمارستان و مرکز اداری در باریکه غزه بطور کامل بر سر ساکنینشان ویران شده و دهها هزار کودک و پیر و جوان فلسطینی جان خود را در این حملات از دست داده اند، چرا عربستان سعودی و قطر و مفتیان وهابی یکبار اعلان جهاد نکرده و برای جمع آوری کمکهای مالی و تسلیحاتی آگهی های مشابه صادر نکردند!؟ 

 

چرا حتی برای یکبار برای خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی و موشکی و خمپاره مورد نیاز رزمندگان "گردانهای عزالدین القسام، سرایاالقدس، حرکه صابرین فلسطین" و ... شاهد انتشار دعوت جهاد و آگهی تقبل هزینه های تسلیحات ضروری مجاهدین واقعی در فلسطین نبوده ایم؟! شاید برای مخاطبان محترم جالب باشد بدانند که پادشاهی عریض و طویل عربستان سعودی در اوج بمبارانها و جنایات فجیع در غزه تنها اقدام به ارسال چند هزار پارچه کفنی برای تدفین و خاکسپاری زنان و کودکان فلسطینی کرده بود!!!

 

 عملیات غافلگیرانه ارتش و دفاع وطنی علیه تروریستها در دورین/فراخوان مفتی سعودی النصره برای تامین هزینه موشک باران مناطق مسکونی لاذقیه!/اهمیت راهبردی منطقه ساحل برای ارتش سوریه و تروریستها

 

اینها در حالی است که در روزهای اخیر طی جلسه مشترک "داوود اوغلو" نخست وزیر ترکیه با "سلمان" دیکتاتور جدید عربستان سعودی و "اوباما" رییس جمهور آمریکا مقرر شد تا هزاران موشک پیشرفته ضد زره تاو نسل 2  و کورنت و همچنین موشکهای پیشرفته استینگر 2 ساخت امریکا در اختیار گروههای تکفیری وحشی فعال در سوریه همچون داعش ، جبهه النصره و ارتش آزاد قرار داده شود!

 

عملیات غافلگیرانه ارتش و دفاع وطنی علیه تروریستها در دورین/فراخوان مفتی سعودی النصره برای تامین هزینه موشک باران مناطق مسکونی لاذقیه!/اهمیت راهبردی منطقه ساحل برای ارتش سوریه و تروریستها

 

عملیات غافلگیرانه ارتش و دفاع وطنی علیه تروریستها در دورین/فراخوان مفتی سعودی النصره برای تامین هزینه موشک باران مناطق مسکونی لاذقیه!/اهمیت راهبردی منطقه ساحل برای ارتش سوریه و تروریستها

 

یا در مورد مشابه دیگر ، افشای نقش گروه 40 نفره بظاهر پزشکی عضو هلال احمر کشورک امارات در جاسوسی نظامی از رزمندگان مجروح مقاومت اسلامی فلسطین و ارسال اطلاعات جاسوسی موقعیت فرماندهان و سکوهای پرتاب موشک و خمپاره به سمت مواضع ارتش اسراییل از سوی آنها میزان غیرت مندی حکام و دولتهای عرب را بر همگان آشکار کرده است!
 
عملیات غافلگیرانه ارتش و دفاع وطنی علیه تروریستها در دورین/فراخوان مفتی سعودی النصره برای تامین هزینه موشک باران مناطق مسکونی لاذقیه!/اهمیت راهبردی منطقه ساحل برای ارتش سوریه و تروریستها

 

نکته قابل تامل دیگر اینجاست که در حالیکه شبکه های ماهواره ای متعلق به محور مقاومت همچون المنار ، المیادین ، العالم ، الکوثر و ... بطور مرتب از سوی اتحادیه رادیو تلویزیونهای بین المللی زیر مجموعه سازمان ملل به اتهام واهی نفرت پراکنی و بجرم حمایت از آرمان فلسطین و مقابله با استکبار رسانه ای دشمن صهیونیستی و آمریکایی در معرض برخوردهای حذفی قرار دارند ، چگونه است که شبکه های ماهواره ای تکفیری با استفاده از ماهواره های اروپایی (هاتبرد ، یوتل سات و ...) ، عربی (بدر و عرب و نایل سات) بطور علنی به تشویق ، سرباز گیری و جمع آوری کمکهای مالی برای حمایت از گروههای تروریستی بین المللی تکفیری مورد حمایت عربستان سعودی ، قطر ، ترکیه می پردازند؟

 

عملیات غافلگیرانه ارتش و دفاع وطنی علیه تروریستها در دورین/فراخوان مفتی سعودی النصره برای تامین هزینه موشک باران مناطق مسکونی لاذقیه!/اهمیت راهبردی منطقه ساحل برای ارتش سوریه و تروریستها 

 

ملت‌های جهان چگونه ادعای آمریکا و اروپا و برخی کشورهای حوزه "خلیج تا ابد فارس" را مبنی بر مبارزه با تروریسم تکفیری از طریق تشکیل ائتلاف نظامی باور کنند در حالیکه صدها مفتی سعودی و قطری و کویتی و ... روزانه در حال دوره گردی و جمع آوری کمکهای مالی و اعزام جوانان عرب و مسلمان از کشورک های حوزه خلیج تا ابد فارس و سایر کشورهای جهان برای اعزام به سوریه عضو محور مقاومت ضد صهیونیستی هستند؟

 

سوالی که برای همه ملتهای منطقه و فرامنطقه متبادر می شود ، این است که چطور غرب در مواجهه با ملت و نظام اسلامی ایران به تحریمهای دقیق و شدید مالی ، تسلیحاتی ، دارویی و ... روی آورده و در این راه هزاران ایرانی را بجرم انتقال تنها چند هزار دلار از حسابهای شخصی شان در امریکا و اروپا مورد بازجویی و تحریم قرار داده اما از کشف و انسداد حسابهای بانکی و مسیرهای ارسال سلاح و مهمات و حقوق ومزایای فرماندهان و حامیان مالی و اعضای ارشد گروههای همچون جبهه اسلامی ، داعش ، احرار الشام ، ارتش آزاد و جبهه النصره عاجز و درمانده است!؟


 چگونه است که غرب و آمریکا از منع مسافرت مفتیان سعودی و عرب به کشورهایشان برای جمع آوری پول و انتقال تروریست و تجهیزات و تسلیحات از اقصی نقاط جهان به سوریه عاجز و درمانده است اما از حضور دانشجویان جویای علم و دانش ایرانی در دانشگاهها و مراکز علمی بین المللی به بهانه های مختلف جلوگیری بعمل می آورد!؟

 آیا در صورتی که بطور مثال یک روحانی ایرانی در رسانه های ماهواره ای از بینندگان درخواست اعزام جوانان و متقبل شدن هزینه بمبگذاری و موشک باران در

شهرهای آمریکا و اروپا را می کرد باز هم رسانه های مدعی آزادی و سازمان ملل و سایر نهادهای مدعی حقوق بشر بدین شکل سکوت را جایز می دانستند.منبع:مشرق نیوز

 

سه شنبه 19 اسفند 1393

 

          آقا فرمودند وقتی این درخت‌ها را می‌زنند انگار اعضا و جوارح من را می‌زنند

نویسنده : سرباز ولایت

موضوع : <-CategoryName->


 محمدباقر قالیباف در گفت‌وگوی تفصیلی:

آقا فرمودند وقتی این درخت‌ها را می‌زنند انگار اعضا و جوارح من را می‌زنند/ رهبری تأکید کردند درختان پهن‌برگ بکارید/تعیین‌تکلیف آقا برای آهوان سرخه‌حصا

ر

دغدغه‌ی حفظ محیط‌ زیست و به تبع آن حل مشکلات و معضلات آن، همواره یکی از دغدغه‌های رهبر انقلاب بوده است. از نظر ایشان، «مسأله‌ى محیط زیست‌ یا حفظ منابع طبیعى، مسأله‌اى تجمّلاتى و درجه‌ى دو نیست؛ یک مسأله‌ى حیاتى است.» ایشان در دیدار با مسئولان محیط زیست، منابع طبیعی و فضای سبز نیز درباره‌ی این موضوع به تفصیل سخن گفتند.

رهبر انقلاب فرمودند امنیت فرد معصیت‌کار باید تأمین شود/ رهبر نقلاب تأکید رهبر این بود که هرچقدر می‌توانید درخت‌های برگ‌پهن بکارید/آقا فرمودند وقتی این درخت‌ها را می‌زنند، انگار اعضا و جوارح من را می‌زنند/ رهبر انقلاب در طرح کمربندی شرق تهران نگران آهوهای سرخه‌حصار بودند/دکتر محمدباقر قالیباف، شهردار محترم تهران از جمله کسانی بود که در این دیدار حضور داشت. با او درباره‌ی اهمیت محیط‌زیست در جهان امروزی، مطالبات رهبر انقلاب در این حوزه، و هم‌چنین موضوعات مطروحه‌ی ایشان در این دیدار به گفتگو نشستیم.
 
* عده‌ای از تحلیلگران در تحلیل انقلاب اسلامی، بیشتر به وجه سیاسی آن توجه دارند و سایر وجوه آن را نادیده می‌گیرند. به نظر شما، آیا انقلاب اسلامی حوزه‌ها و سطوح دیگری هم دارد که باید به آن‌ها توجه کرد؟

قبل از انقلاب وقتی مبارزه را شروع کردیم، یکی از بحث‌های جدی ما با مردم این بود که اگر نظام اسلامی مستقر شود، زندگی مادی و معنوی بهتری برای مردم فراهم می‌کند. در کشور اسلامی ما که قرآن و عترت برای مردم اهمیت دارد، توقع مردم هم همین است. امام و همه‌ی کسانی که در حال مبارزه با طاغوت بودند نیز همین خواسته را داشتند.

در سال ۵۷ جهان دوقطبی بود و هر اتفاقی در این کره‌ی خاکی، فقط در سایه‌ی قدرت آمریکا و شوروی می‌افتاد. با وجود این، انقلاب اسلامی در حیاتی‌ترین و اساسی‌ترین موقعیت جغرافیای، با ایده‌های خوبی رخ داد. مسلم بود که بعد از انقلاب، دشمنی‌ها و فشارهایی، ما را در رسیدن به اهدافمان بازمی‌دارد که تا به امروز ادامه دارد. البته ما قطعاً ضعف مدیریت هم داشته‌ایم.

غرضم این است که با همه‌ی این بحث‌ها، مردم ما بدانند تلاش ما این بوده که هرکسی در چارچوب نظام اسلامی است (فارغ از سلیقه‌ها، گرایش‌ها و مذاهب مختلف)، باید انسانیت و آزادگی و رشد و آگاهی او تضمین شود. پس نمی‌توانیم بگوییم انقلاب اسلامی فقط به بُعد سیاسی توجه دارد، بلکه حتماً به زندگی مردم هم توجه می‌کند.

امروز نظام اسلامی نسبت به حوزه‌ی تربیت، سلامت، اشتغال و غیره توجه دارد و برای آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کند. در بعضی از بخش‌ها توانسته موفق باشد و شاید در بعضی از بخش‌ها موفقیت کامل پیدا نکرده است. من مدعی‌ام که هر کشور دیگری (غیر از نظام اسلامی) اگر تا این حد تحت فشار دشمنان قرار گرفته بود، امکان حیات نداشت. ما نه تنها امکان حیات پیدا کردیم، بلکه امروز قدرت مؤثر هستیم. البته مشکلاتی هم داریم و حتماً باید تلاش کنیم تا رفع شود.

بدون شک مهم‌ترین هدف ما رسیدگی به زندگی مادی و معنوی جامعه است و باید در بعضی از زمینه‌ها توجه به موضوعات مادی را هم (نسبت به معنویت)، در اولویت قرار بدهیم، چون لازمه‌ی یکدیگرند؛ همان‌طور که اگر نیاز اقتصادی افراد تأمین نباشد و دغدغه‌ی آن را داشته باشند، حتماً در حوزه‌ی تربیتی، فرهنگی و روحی و روانی دچار مشکل می‌شوند.

* محیط‌ زیست یقینا یکی از موضوعات مهم برای هر جامعه‌ای است، نسبت محیط‌ زیست را با اهداف و مقاصد انقلاب اسلامی چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا این دو با هم نسبتی مستقیم دارند؟

محیط‌ زیست امروز یک موضوع جهانی است و جوامع و کشورهای مختلفی به آن توجه کرده‌اند. البته قدرت‌های بزرگ صنعتی دنیا نابرابری و بی‌عدالتی فراوانی برای جامعه‌ی امروز بشریت ایجاد کرده‌اند. مخصوصاً در عصر فراصنعتی و نیمه‌ی دوم قرن بیستم، آن‌ها با توسعه‌ی بی‌رویه‌ی صنعت، آسیب‌هایی جدی به محیط‌زیست وارد کردند. این بحث به‌قدری اهمیت یافته است که خود آن‌ها دچار مشکلاتی شده‌اند و آسیب‌هایی به خودشان وارد شده است.

این کشورها به‌جای اصلاح روش خود، مراکز تولید را از شهرها و کشورهای خودشان به کشورهای جهان سوم منتقل کردند. تغییرات آب‌وهوایی و حجم آسیب به محیط‌ زیست به‌قدری گسترده است که امروز آسیب آن، دامن همه را گرفته است. این‌ها خسارت جبران‌ناپذیری است که فرهنگ سرمایه‌داری به بشر تحمیل کرده و مشکلاتی جدی و اساسی پیش آورده است.

طبیعتاً ما هم از این موضوع مستثنا نیستیم و آسیب‌هایی هم به ما وارد می‌شود. بخشی از آسیب‌های ما تحت تأثیر جهان اتفاق افتاده است. ما در کمربند خشک کره‌ی زمین قرار گرفته‌ایم و به نظر می‌رسد با این مشکلات اقلیمی و تغییرات آب‌وهوایی، هرچقدر جلوتر می‌رویم، خشکسالی و آسیب‌های محیط‌زیست بیشتر می‌شود. حال به این موضوع برگردیم که باید چه کاری برای مقابله با این وضعیت انجام دهیم.

ما باید مطمئن باشیم که امکان ندارد توسعه‌ی پایدار در کشور، بدون توجه به موضوع محیط‌ زیست، صورت بگیرد. ما در جمهوری اسلامی، هنگام نگارش سند، استراتژی آینده را دنبال می‌کنیم؛ یعنی استراتژی‌های حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، نظامی و محیط‌زیستی. پس موضوع محیط‌زیست به‌قدری برای ما مهم است که در کنار فرهنگ، امنیت و مسائل اقتصادی و اجتماعی مطرح می‌شود.

* لطفاً راجع‌به اهمیت آن توضیح بدهید. آیا این کار در ساختار جمهوری اسلامی انجام می‌شود؟  

بله، با تأکیدات سند چشم‌انداز و به تبع آن، برنامه‌های دیگر. همچنین مقام معظم رهبری هم در سیاست‌های کلان، بر موضوعات محیط‌زیستی تأکید و آن را ابلاغ کرده‌اند. ممکن است در اجرای آن ضعف‌هایی داشته باشیم، ولی نباید هیچ پروژه‌ی عمرانی و توسعه‌ای را بدون توجه به موضوعات محیط‌زیست انجام بدهیم.

در فرهنگ اسلامی هم بر این موضوع تأکید شده است. حفظ جنگل‌ها و توجه به حیوانات جزء موضوعات جدی مورد توجه اسلام است. همچنین سلامت سه عنصر مهم هوا، زمین و آب در کشور ما، که در واقع کشور خشکی است، اهمیت دارد. به‌عنوان مثال، متوسط بارندگی در تهران کمتر از ۲۵۰ میلی‌متر است. میانگین بارندگی در جنوب تهران حدود ۱۵۰ میلی‌متر، شمال تهران حدود ۲۷۰ میلی‌متر و وسط شهر ۲۳۰ میلی‌متر در سال است.

در واقع موقعیت تهران که کنار البرز است، نیمه‌خشک محسوب می‌شود و با استفاده از فضای سبز و جلوگیری از آلودگی هوا، باید به آن توجه کنیم. پس نمی‌توان به توسعه‌ی پایدار بدون توجه به سلامت آب، خاک و هوا دست یافت. باید منابع زیرزمینی را حفظ کنیم، چون اساس کار است.

* یکی از موضوعاتی که در سال‌های اخیر مورد تأکید رهبر انقلاب بوده، موضوع اقتصاد مقاومتی است. از این منظر، چه اقداماتی را می‌بایست در حوزه‌ی مسائل مرتبط با محیط‌زیست انجام بدهیم؟

ببینید ما روزی هشت هزار تن زباله تولید می‌کنیم. اگر واقعاً از زاویه‌ی اقتصاد مقاومتی و درون‌زا به آن نگاه کنیم، می‌توانیم آن را به دو هزار تن در روز کاهش بدهیم که کاملاً نیازمند فرهنگ‌سازی است. از طرف دیگر، در حوزه‌ی صنایع نیز نیازمند بسته‌بندی درست هستیم. ما هیچ‌وقت نمی‌گوییم که مردم کم‌مصرف کنند. مردم باید خوب مصرف کنند، اما بخش صنعت باید در بخش بسته‌بندی، کارش را به‌درستی انجام دهد.

مثلاً یکی از کارهایی که در این بخش دنبال می‌کنیم، تبدیل کردن زباله است. بخشی از این‌ها ثروت ملی ماست. زباله‌ی خشک قابل تبدیل شدن و معروف به طلای کثیف است. بخشی از آن‌ها کاغذ و بخشی شیشه‌اند. قسمتی از این زباله‌ها، قابل بازیافت هستند. اگر ما به این نکات دقت نکنیم، همه‌ی این‌ها در طبیعت دفع می‌شوند و از بین نمی‌روند. ظاهراً طول عمر بطری آب بیش از شصت سال است.

در حوزه‌ی اقتصاد مقاومتی باید از مصرف بی‌رویه جلوگیری کنیم. من آماری می‌دهم که شاید برایتان جالب باشد. نیسان‌های وانت (زامیادها) تقریباً هر صد کیلومتر، بیست الی بیست‌ودو لیتر بنزین مصرف می‌کنند و بیشترین آلودگی را هم ایجاد می‌کنند. حدود پانصد هزار نیسان وانت در کشور وجود دارد که اگر ضرب و تقسیم کنید، به این نتیجه می‌رسید که اگر همه‌ی این‌ها جمع شوند و حقوق آن‌ها را بدهیم و کار نکنند، مقرون‌به‌صرفه‌تر است. پس نگاه محیط‌زیستی به موضوعات مصرف، در کنار اینکه توسعه را پایدار می‌کند، هزینه‌ها را هم کاهش می‌دهد. در موضوع آب هم همین مسئله صادق است.

اگر اشتباه نکنم، در سیستم غرقابی، چند هزار لیتر آب برای یک کیلو برنج مصرف می‌کنیم. این آب بعد از اینکه از مزرعه بیرون می‌آید، به‌خاطر اینکه مصارف متعدد کود شیمیایی داریم، آلوده می‌شود و قابل بازیافت نیست. سپس به رودخانه و دریا می‌ریزد و تبعات سوئی دارد. پس محیط‌زیست با صرفه‌جویی و اقتصاد مقاومتی و پایین آوردن هزینه‌ها، رابطه‌ای مستقیم دارد.

ما حتی معتقدیم تولید بعضی از اقلام کشاورزی که جنبه‌ی غذایی حیاتی و ضروری برای ما ندارند، منطقی نیست و با کمبود آب فعلی، شاید بهتر باشد برخی از آن‌ها را وارد کنیم. اما بعضی از اقلام دیگر چون حیاتی هستند، مهم نیست که تولیدشان به چه قیمتی تمام می‌شود. امنیت غذایی ما اقتضا می‌کند این محصولات را کشت کنیم.

* با همه‌ی تأکیداتی که وجود دارد، ما در حال حاضر با مشکلات زیست‌محیطی مثل آلودگی هوا، کمبود آب، فضای سبز و انقراض برخی گونه‌های حیوانی روبه‌رو هستیم. چه اقداماتی در این زمینه انجام داده‌ایم؟

من چند نمونه از تأکیدات رهبر انقلاب می‌گویم تا توضیح دهم که در نظام اسلامی، چه نگاهی نسبت به این موضوع وجود دارد. من روزهای اول که توفیق خدمت در اداره‌ی پلیس را پیدا کردم، خدمت آقا رسیدم و ایشان توصیه‌ی مهمی به من کردند. زمانی هم که به شهرداری آمدم، توصیه‌ی مهمی به من کردند. در طول پانزده سال گذشته، در این دو سازمان شاهد بودم در همه‌ی نشست‌ها و ملاقات‌های خصوصی و کاری، این موضوعات همچنان دغدغه‌ی ایشان بوده است.

وقتی که در نیروی انتظامی بودم، ایشان اشاره کردند که امنیت و آبروی مردم در دست شماست. در نظام اسلامی، شما به‌عنوان کسی که می‌خواهید امنیت عمومی را برقرار کنید، حق ندارید نگاه کنید که سلیقه‌ی مردم چیست؛ یعنی نباید برایتان مهم باشد که چه کسی شب تا صبح عبادت خدا را کرده و چه کسی شب تا صبح معصیت خدا را کرده است. هرکدام از این انسان‌ها چه عبادت و چه معصیت خدا را کرده باشند، خورشید صبح نورش را به هر دوی این‌ها می‌تاباند.

ایشان فرمودند که امنیت حکم نور خورشید را دارد. فارغ از اینکه هرکس چه سلیقه، گرایش، دین و مذهبی دارد، همین که در سایه‌ی نظام اسلامی است، باید امنیت او برقرار شود. ممکن است کسی هم جرم کرده باشد. شما باید آن فرد را به‌اندازه‌ی جرمش از نظر قانونی مجازات کنید. مثلاً اگر در خانواده‌ای پدر خطایی کرده باشد، چه دلیلی دارد که موضوع به‌قدری شایعه پیدا بکند که فردا صبح پسرش در مدرسه آسیب ببیند؟ همین موضوع را در مسائل محیط‌زیست هم داریم.

* در حقیقت گستره‌ و دایره‌ی شمولیت نظام اسلامی و ولی‌فقیه نسبت به جامعه، فراتر از صرفا دینداران است.

بله، همین‌طور است. بگذارید نمونه‌های دیگری هم برایتان بگویم. من روزی که در شهرداری توفیق خدمت پیدا کردم، ایشان بر دو موضوع مهم تأکید کردند و بدون استثنا در هر ملاقاتی آن را تکرار کردند که عبارت است از توجه به محیط‌زیست و حفظ فضای سبز و جلوگیری از گسترش شهر تهران و انسداد ساخت‌وساز در ارتفاعات البرز. واقعاً تهران به این کوه تکیه داده است و محیط‌زیست این شهر همان ارتفاع پشت سر ماست.

همه‌ی شهرهای بزرگ دنیا یا نقطه‌های جمعیتی بدون شک باید به یک عنصر طبیعی تکیه کنند؛ یعنی باید کنار دریا یا رودخانه‌ای عظیم یا کوه بزرگی قرار بگیرند. عنصر طبیعی در شهر تهران ارتفاعات البرز است که همه‌ی شهر پای آن نشسته و از نعمت آن برخوردار است. آقا می‌فرمودند که نباید بگذارید به کوه‌های البرز آسیبی برسد. البته متأسفانه در ساخت‌وسازها به‌خاطر مشکلات، ضعف قوانین و ضعف نگرش‌ها و منافع شخصی، قطعاً بخشی از فضای سبز آسیب دیده است.

رهبر انقلاب فرمودند امنیت فرد معصیت‌کار باید تأمین شود/ رهبر نقلاب تأکید رهبر این بود که هرچقدر می‌توانید درخت‌های برگ‌پهن بکارید/آقا فرمودند وقتی این درخت‌ها را می‌زنند، انگار اعضا و جوارح من را می‌زنند/ رهبر انقلاب در طرح کمربندی شرق تهران نگران آهوهای سرخه‌حصار بودند/
 
نمونه‌ی دیگر اینکه یکی از کارهای ورزشی آقا، پیاده‌روی و کوهنوردی است. آقا در موارد فراوانی در راهپیمایی‌ها و کوهنوردی‌ها، مشکلات را پیگیری می‌کنند و تذکر می‌دهند. من خاطرم هست که در بخش غربی ارتفاعات البرز، گروهی مشغول راه‌سازی بودند و خاک‌ها را از بالا ریخته بودند و به بخشی از درخت‌های کف دره آسیب زده بود. آقا فرمودند وقتی دیدم خاک، تنه‌ها و شاخه‌های درخت را گرفته است احساس خفگی به من هم دست داد چرا این موجود زنده را زیر خاک دفن می‌کنیم؟ به هر قیمتی باید جلوی این کار گرفته شود. حتی اگر این باغ شخصی است، در حال آسیب زدن به محیط‌زیست عمومی است و شما نباید اجازه بدهید، این اتفاق بیفتد. پس ایشان با این حساسیت موضوعات را دنبال می‌کنند.

همچنین در ارتفاعات شرق تهران حدود هفتاد هکتار زمین وجود داشت که کاربری آنجا براساس طرح تفصیلی پهنه‌ی آر (R) بود. این پروژه مربوط به یکی از نهادها و ارگان‌های مرتبط با رهبری محسوب می‌شد. ایشان مستقیم و بدون هیچ ملاحظه‌ای دستور دادند که همه‌ی آن یکجا تبدیل به فضای سبز شود. الآن هم پارکی در آنجا احداث شده است.

در خصوص حراست از حیوانات هم نکته‌ای بگویم. یکی از موضوعات جدی در شرق تهران، نداشتن کمربندی است. همه از غرب و جنوب، به سمت شمال و مازندران می‌روند. در نتیجه، باعث آلودگی می‌شوند. کامیون‌ها مشکلات ایمنی و تصادفات را ایجاد می‌کنند. ما به این نتیجه رسیدیم که حتماً باید در آنجا کمربندی بزنیم. این کمربندی نمی‌تواند خیلی دور از شهر باشد. این مسیر از بخشی از مراکز نظامی و حیات‌وحش منطقه‌ی سرخه‌حصار عبور می‌کند. با نیروهای مسلح هماهنگ کردیم و پیش‌بینی‌های امنیتی این کار را کردیم تا آسیب امنیتی برای نیروهای نظامی قصر فیروزه نداشته باشد.

ما به خیال خودمان پیش‌بینی لازم را کردیم و طرح را خدمت ایشان فرستادیم تا مجوز بگیریم. آنجا مربوط به نیروهای مسلح بود و طبیعتاً ایشان باید اجازه می‌دادند. اما ایشان گفتند در اینجا از وسط پارک رد می‌شویم. پس تکلیف آهوهای اینجا چه می‌شود؟ یعنی ضمن آنکه به‌عنوان فرمانده‌ی کل قوا بحث امنیتی اتوبان را از حوزه‌ی مراکز نظامی در نظر بگیرند، به حیات‌وحش توجه کردند.

شانزده ماه زمان بُرد تا طراحی‌ها را عوض کردیم. در واقع، به‌گونه‌ای نظر ایشان را تأمین کردیم که وقتی کل این بزرگراه به ارتفاعات سرخه‌حصار می‌رسد، همه را تونل احداث کنیم. در واقع هزینه‌ی مضاعف را قبول کردیم تا مزاحمتی برای حیات‌وحش ایجاد نشود. قبل از اربعین، گزارش کامل را به ایشان دادیم و گفتند این طرح قابل قبولی است و من مطمئن شدم آسیبی به محیط‌زیست نمی‌خورد. شما می‌دانید که آقا چقدر به حل معضلات مردم توجه دارند و می‌خواهند اتوبان کشیده شود. با این حال، می‌گویند این هزینه و زمان را بپردازید تا به محیط‌زیست و زیست حیوانی آسیب نرسد. پس اهمیت کار روشن است.

خاطره‌ی دیگر اینکه ایشان فرمودند وقتی این درخت‌ها را می‌زنند، انگار اعضا و جوارح من را می‌زنند، دقت کنید این کار انجام نشود. وقتی باغبان می‌خواهند در محیط دفتر ایشان درخت‌ها را هرس کنند، ایشان با حساسیت دنبال می‌کنند که شاخه‌ی اضافی قطع نشود. واقعاً این حساسیت وجود دارد و ما هم وظیفه داریم این کار را پیش ببریم.

البته در تهران در حوزه‌ی محیط‌زیست با وجود همه‌ی توجهات و عنایات حضرت آقا، وضع خوبی نداریم. روزهای پاک به تعداد انگشتان یک دست در سال می‌رسد و واقعاً هوا ناسالم است. حدود نود روز سالم و بقیه یا ناسالم‌اند یا وضعیت کاملاً قرمز دارند. واقعیت این است که منشأ تولید این آلودگی‌ها باید از بین برود.

* یکی از مشکلات محیط‌زیستی ما در سال‌های اخیر، مشکل کم‌آبی و چگونگی مصرف آن است. در این‌باره هم آیا رهبر انقلاب توصیه‌هایی داشته‌اند؟

بله، خاطرم هست که مقام معظم رهبری در همان سال اول گفتند که من شنیده‌ام بخشی از آبیاری فضای سبز از آب شرب تأمین می‌شود، سزاوار نیست و نباید این اتفاق بیفتد. امروز اکثر قریب به اتفاق از آبیاری‌ها تحت فشار و قطره‌ای است و دیگر به‌صورت غرقابی آبیاری انجام نمی‌دهیم.

رهبر انقلاب فرمودند امنیت فرد معصیت‌کار باید تأمین شود/ رهبر نقلاب تأکید رهبر این بود که هرچقدر می‌توانید درخت‌های برگ‌پهن بکارید/آقا فرمودند وقتی این درخت‌ها را می‌زنند، انگار اعضا و جوارح من را می‌زنند/ رهبر انقلاب در طرح کمربندی شرق تهران نگران آهوهای سرخه‌حصار بودند/همچنین تأکید آقا این بود که هرچقدر می‌توانید درخت‌های برگ‌پهن بکارید، مثل چنار. اتفاقا مطالعات هم همین را نشان می‌دهد که اینگونه درختان، تأثیر به سزایی در تصفیه‌‌ی هوا و سالم‌سازی بیشتر آن دارند. نکته‌ی دیگر اینکه درخت‌های میوه هم باید در شهر تهران توسعه پیدا کند و درخت فقط برای سایه و فضای سبز و طبیعت نباشد.

* امسال، سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی بود و یکی از مؤلفه‌های آن، محوریت مردم در فعالیت‌ها در قالب عزم ملی بوده است. علاوه بر آن، رهبر انقلاب بارها بر نقش مردم در حوزه‌های مختلف، از جمله اقتصاد نیز بسیار تأکید ‌کرده‌اند. از نظر شما، مردم چه نقشی می‌توانند برای بهبود محیط‌زیست بازی کنند؟

همه‌ی موضوعات، مخصوصاً محیط‌زیست، به همراهی و مشارکت مردم نیازمند هستند، چون به هر حال مردم در این محیط زندگی می‌کنند. مثلاً در آلودگی هوا، یک بخش این است که کیفیت بنزین را ارتقا دهیم. در مقابل، فرهنگ مصرف را هم باید اصلاح کنیم. در بحث زباله، باید بسته‌بندی‌ها را درست کنیم. در مقابل، فرهنگ مصرف را هم باید اصلاح کنیم. در فضای سبز هم نباید منافع فردی بر منافع جمعی غلبه پیدا کند.

آقا فرمودند وقتی این درخت‌ها را می‌زنند، انگار اعضا و جوارح من را می‌زنند، دقت کنید این کار انجام نشود. وقتی باغبان می‌خواهند در محیط دفتر ایشان درخت‌ها را هرس کنند، ایشان با حساسیت دنبال می‌کنند که شاخه‌ی اضافی قطع نشود. واقعاً این حساسیت وجود دارد و ما هم وظیفه داریم این کار را پیش ببریم.

مثلاً شهروندی که می‌خواهد خانه‌اش را بسازد، اگر در زمین او ده درخت وجود دارد، نباید آن‌ها را از بین ببرد. پس همراهی مردم بسیار مهم است. به نظر من، دغدغه‌ی حفظ محیط‌زیست، دغدغه‌ی همیشگی نظام اسلامی و رهبر انقلاب است. اگر مدیران جامعه نیز به این مسائل توجه کنند، یقینا مردم هم همراهی خواهند کرد. می‌خواهم بگویم اگر ضعفی در مردم وجود دارد، مدیران جامعه هستند که درست عمل نمی‌کنند؛ یعنی از منظر مردم، حرف و عمل مسئولان باید بر هم منطبق باشد و دوگانگی دیده نشود.

* جناب‌عالی به دلیل مشغله و مسئولیتی که دارید، در حوزه‌های مختلف و رده‌های مختلف با افراد غیرایرانی مختلفی روبه‌رو شده‌اید. توجه به محیط‌زیست چه اثری بر ارائه‌ی تصویری واقعی از انقلاب اسلامی داشته است؟

در ملاقات‌ها و سفرهایی که داشته‌ام، برای بعضی‌ها که تهران را ندیده‌اند، درباره‌ی تهران توضیح داده‌ام یا مستنداتی دیده‌اند که برایشان جالب و قابل توجه بوده است. واقعیت این است که در بیرون، علیه ایران جوسازی و تبلیغات مسموم بسیار زیادی وجود دارد. در یکی از سفرهایم به اروپا، دیدم که بعضی از آن‌ها احساس می‌کردند اگر وارد تهران شوند، امنیت ندارند و نمی‌توانند بدون درگیری از فرودگاه به هتل بروند.

بعضی از آن‌ها احساس می‌کردند بخشی از مردم این شهر در چادر زندگی می‌کنند؛ یعنی واقعاً تصورات عجیبی دارند، چون تحت تأثیر رسانه‌ها هستند. اخیراً وزیر خارجه‌ی سنگاپور برای اولین‌بار به تهران آمد. همان روز از وزارت خارجه با من تماس گرفتند و گفتند که وزیر خارجه‌ی سنگاپور فقط یک روز اینجاست و می‌خواهد شما را ببیند.

در ملاقات ما، ایشان گفت «من اولین بار است که به تهران آمده‌ام. وقتی تهران را دیدم، اصلاً تصور نمی‌کردم که به این زیبایی باشد. من متحیر شدم. اینجا واقعاً خلاف تصور من بود.» تنها اشکالی که ایشان وارد کرد، فرهنگ ترافیک ما بود.

* اثر آن چه بود؟

بدون شک دید آن‌ها نسبت به انقلاب اسلامی تغییر می‌کند و بهبود می‌یابد. متأسفانه بعضی از کشورها می‌خواهند اسلام را جور دیگری معرفی کنند، ولی وقتی به اینجا می‌آیند و می‌بینند که چنین دغدغه‌هایی وجود دارد، قطعاً برای آن‌ها جالب است.

نمونه‌ی دیگر اینکه بعد از انقلاب مصر، گروه پنجاه‌نفره‌ای به تهران آمدند که متشکل از حقوق‌دان‌ها، اساتید دانشگاه، دانشجوها، روزنامه‌نگارها و شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی بودند. من با آن‌ها یک نشست در تهران داشتم و دیدم که واقعاً از دیدن تهران متعجب شده‌اند.

* جنابعالی در دیدار مسئولان محیط زیست، منابع طبیعی و فضای سبز با رهبر انقلاب حضور داشتید، مهم‌ترین توصیه‌ای که ایشان در آن جلسه داشتند کدام بود؟

آقا در آن دیدار صحبت‌ها و محورهای متنوعی را مطرح کردند که هرکدام از آن سرفصل‌ها، به تنهایی می‌تواند موضوع یک مصاحبه‌ی مجزا باشد. اما یکی از موضوعاتی مهمی که مطرح کردند، ضرورت همدلی و همکاری برای حل مشکلات محیط‌زیستی است. به این معنا که می‌بایست همه‌ی نهادهایی که به نوعی مرتبط با موضوع محیط‌زیست هستند، به مثابه یک کل واحد و منسجم عمل کنند. این‌طور نباشد که نگاه جزیره‌ای و جدا از هم وجود داشته باشد و هر دستگاه و نهادی، کار خودش را بدون ارتباط با سایر نهادها انجام بدهد. در حقیقت همان جمله‌ای که آقا گفتند همان‌طوری که جمع‌تان در اینجا با هم نشسته‌اید، باید جمع‌تان با هم معنی داشته باشد و یک کار منسجم را انجام بدهید نه کارهای پراکنده. بنابراین باید نگاه هدف- رویکردی داشته باشیم و خروجی‌محور عمل کنیم.

نکته‌ی دیگر اینکه به موضوع محیط‌زیست نباید نگاه تقویمی داشته باشیم. این‌طور نباشد که وقتی به این روزها و ایام می‌رسیم، موضوع محیط‌زیست در جامعه و رسانه‌ها داغ شود و بعد از آن، دیگر تب‌‌اش فروکش کند. نگاه نمادین به موضوع محیط‌زیست، مانع از انجام کارهای بنیادین و ساختاری می‌شود. باید دغدغه‌ی حفظ محیط‌زیست و حل معضلات و مشکلات آن، در تمامی طول سال، و همه‌ی روزها در بین مسئولین و مردم وجود داشته باشد.

موضوع دیگر اینکه در این دیدار، آقا درباره‌ی مشخص شدن تکلیف زمینی که اتوبان شهید بابایی قرار دارد نیز صحبت کردند. به تبع آن، از همین امروز، ما سراغ این زمین رفتیم و کار ساخت فضای سبز و پارک تفریحی را در آن کلید زدیم تا ان‌شاء‌الله در روز طبیعت بتوانیم آن را به‌عنوان هدیه به مردم تحویل بدهیم.

 
 

 

منبع: Khamenei.ir
 

سه شنبه 19 اسفند 1393

 

          با سوءاستفاده‌کنندگان از ثروت عمومی محیط زیست قاطعانه برخورد کنید

نویسنده : سرباز ولایت

موضوع : <-CategoryName->


 رهبر انقلاب در دیدار مسؤولان محیط زیست:

 

متن کامل بیانات روز گذشته حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان و فعالان محیط زیست، منابع طبیعى و فضاى سبز منتشر شد:


بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌

خوشامد عرض میکنیم به آقایان محترم، خانمهای محترم. از مشاهده‌ی این جمعیّتِ بحمدالله بزرگ در ارتباط با مسائل زیست‌محیطی، هم انسان خوشحال میشود، هم نگران میشود؛ خوشحال از این جهت که بحمدالله این‌همه نیروی انسانیِ شاداب و گرم و علاقه‌مند و وارد در کار، متوجّه این مسئولیّت بزرگ و مهمّند؛ لکن نگرانی‌ای هم وجود دارد و آن اینکه آیا این مجموعه‌ای که شما هستید که از دستگاه‌های مختلف هستید، حول یک محور، هماهنگی لازم را دارید یا نه. اهمّیّت مسئله‌ی محیط زیست ایجاب میکند که همه‌ی دستگاه‌هایی که به‌نحوی با مسئله‌ی محیط زیستیِ انسان در کشور مرتبطند، با یکدیگر به‌صورت صمیمانه همکاری کنند. به‌هرحال از خداوند متعال، هدایت او را و کمک او را برای شما مسئلت می‌کنیم.

و امّا مناسبت جلسه‌ی امروز ما این است که ما هر سال در هفته‌ی نهال‌کاری و روزهای مربوط به محیط زیست و مانند اینها، به‌صورت نمادین یکی دو درخت اینجا بر زمین می‌نشاندیم؛ خب، احساس وظیفه‌ای بود که مردم توجّه پیدا کنند به مسئله‌ی درخت‌کاری؛ بی‌تأثیر هم نبوده. به درخت‌کاری - بخصوص در برخی از مناطق کشور، از جمله تهران - در این سالها توجّه شده است؛ برخی از کمبودها و مشکلاتی که در گذشته به‌وجود آمده، بتدریج اندکی حل شده؛ لکن همه‌ی مسئله این نیست. امسال به نظر ما رسید که به مناسبت اهمّیّت مسائلی که امروز ما دست به گریبان با آن مسائلیم، خوب است که این جلسه را تشکیل بدهیم و قدری مطالبی را عرض بکنیم. بعد هم دنباله‌ی کار رها نشود و مسئولان در پی یک اقدام اساسی و جدّی در [حلّ] مسائل مربوط به محیط زیست ان‌شاءالله باشند. البتّه برای من یک گزارشی آوردند از صحبتهایی که در این چند سال - از سال 77 تا امروز، پانزده سال - درباره‌ی این مسئله کرده‌ایم، خیلی حرفها گفته شده، توصیه‌ها شده، لکن توصیه به‌تنهایی علاج و درمان مشکلات بزرگ نیست. یک تحرّک و حرکت جدّی‌ای باید دنبال کار باشد. البتّه کارهای خوبی هم در این سالها انجام گرفته که چشم به آنها هم نمیشود بست.

من چند مطلب را عرض میکنم؛ اوّلاً نظر اسلام نسبت به زمین و کره‌ی خاکی و این مجموعه‌ای که گاهواره‌ی زندگی انسان و محلّ ولادت و نشوونما و سپس مرکز بازگشت انسان است؛ نظر اسلام نسبت به زمین و آنچه در زمین است. یک جا قرآن میفرماید: وَ الاَرضَ وَضَعَها لِلاَنام؛ (1) زمین را - یعنی این کره‌ی ارضی را - برای انسانها ما آفریدیم؛ مال همه است. متعلّق به بعضی نیست؛ بعضی حقّ بیشتری از بعض دیگری ندارند؛ متعلّق به نسلی دونِ(2) نسلی نیست؛ امروز متعلّق به شما است؛ فردا متعلّق به فرزندان شما، به نوه‌های شما و به دودمان شما تا آخر؛ و در همه‌جای سطح کره‌ی زمین این‌جوری است.

خلقت زمین مال انسانها است؛ متعلّق به آنها است. در یک آیه‌ی دیگر میفرماید: خَلَقَ لَکُم ما فِی الاَرضِ جَمیعًا؛ (3) همه‌ی آنچه در زمین است و متعلّق به زمین است، برای شما انسانها آفریده شده؛ بنابراین چون مال خودتان است، به نفع شما است، متعلّق به شما است، باید تخریبش نکنید.

همه چیزش هم [باارزش] است؛ یک چیزهایی هست که به‌نظر انسان سطحی ممکن است باارزش بیاید، چیزهایی هم به‌نظر او بی‌ارزش بیاید، امّا همه‌ی آنها باارزش است. یک روزی هم در همین کشور ما کسانی بودند که میگفتند این مادّه‌ی متعفّن به چه درد ما میخورد؛ منظورشان نفت بود. عدّه‌ای ممکن است از سرسبزی منطقه‌ی شمال کشور لذّت ببرند، از کویرها خوششان نیاید؛ امّا بروید با آقای دکتر کردوانی(4) بنشینید و ببینید ایشان راجع به کویر چه میگوید. همه‌ی آنها مثل هم است؛ همه‌ی آنها نعمت است، همه‌ی آنها موهبت است، همه‌ی آنها هم مال شما است؛ حق ندارید تخریب کنید؛ نه باغ و بوستان را، نه جنگل را، نه مرتع و دشت را، نه کویر را؛ همه‌ی آنها متعلّق به انسانها است؛ بایستی از اینها بهره ببرید.

در آیه‌ی دیگر میفرماید: وَ استَعمَرَکُم فیها؛ (5) خداوند متعال که خالق این زمین و خالق شما است، شما را موظّف کرده است که این زمین را آباد کنید؛ یعنی ظرفیّتهای موجود در این مجموعه‌ی کره‌ی ارضی را به فعلیّت برسانید. خیلی از ظرفیّتها هست که ناشناخته است، بعد شناخته میشود و بعد اهمّیّت آنها و ارزش آنها فهمیده میشود؛ این کار کار شما است؛ شما باید بکنید. امروز هم که ما خیال میکنیم از همه‌ی ظرفیّتهای زمین داریم استفاده میکنیم، حقیقت مطلب این نیست؛ ممکن است میلیون‌ها برابرِ آنچه امروز شما از آب و از خاک و از هوا و از موادّ زیرزمینی و از محصولات روی زمین استفاده میکنید، بشود به‌نحوی استفاده کرد که امروز ما از آن خبری نداریم. باید بشر به‌طور دائم ظرفیّتهای جدیدی را پیدا کند؛ از این ظرفیّتها به نفع زندگی بشر استفاده کند.

یک آیه‌ی دیگر درباره‌ی الدّالخصام است؛ یعنی لجوج‌ترین، خبیث‌ترین، سرسخت‌ترین دشمنان که خصوصیّاتی برایش ذکر میشود؛ یکی از خصوصیّات این است: اِذا تَوَلّی‌ سَعی‌ فِی الاَرضِ لِیُفسِدَ فیها وَ یُهلِکَ الحَرثَ و النَّسل؛ (6) حرث و نسل را از بین میبرد، فاسد میکند؛ کشت را - یعنی تولید گیاهی را و تولید انسانی را - نابود میکند و از بین می‌برد.

امروز اگر شما نگاه کنید در سیاستهای دنیا میتوانید پیدا کنید کسانی را که همین کار را بالفعل با همه‌ی ملّتها و یا با بسیاری از ملّتها دارند انجام میدهند؛ اِهلاک حرث و اِهلاک نسل؛ این را خدای متعال فساد میداند، بعد هم میفرماید: وَ اللهُ لا یُحِبُّ الفَساد. (7) حالا این چند آیه بود که من خواندم؛ ده‌ها روایت با مضامین عالی در اسلام، در متون دینی ما درباره‌ی زمین، درباره‌ی محیط زیست ما هست؛ همین آیاتی که الان اینجا تلاوت کردند(8) از جمله‌ی این آیات است که اشاره میکند به فراورده‌های روی زمین که همه‌اش مال بشریّت و متعلّق به شما است؛ قضیّه‌ی محیط زیست خیلی قضیّه‌ی مهمّی است. خلاصه‌ی اهمّیّت این قضیّه عبارت است از مسئولیّت انسان در قبال طبیعت؛ باید احساس مسئولیّت کند. همچنان‌که در قبال انسانها احساس مسئولیّت میکنیم، در قبال طبیعت هم باید احساس مسئولیّت کنیم. اسلام و ادیان الهی خواسته‌اند تعادل میان انسان و طبیعت را حفظ کنند؛ این، آن هدف اساسی و اصلی است. عدم حفظ این تعادل ناشی از عواملی است که عمده‌اش خودخواهی‌های انسان است؛ قدرت‌طلبی است؛ قلدری و گردن‌کلفتی بعضی از ما انسانها است. وقتی این اتّفاق نیفتاد - یعنی این تعادل حفظ نشد - آن‌وقت بحران محیط زیست پیش می‌آید؛ بحران محیط زیست به همه‌ی بشر و به‌همه‌ی نسلها آن‌وقت ضرر میزند.

امروز این بحران مخصوص ما نیست - حالا اگر تعبیر «بحران» صحیح باشد؛ لااقل «چالش بزرگ» - این چالش بزرگ، امروز مخصوص ما نیست؛ امروز در همه‌ی دنیا این چالش وجود دارد و ناشی از همان عدم احساس مسئولیّت است. شما دیدید در قضیّه‌ی «پیمان کیوتو» (9) آمریکا به‌عنوان یک دولت قلدر ایستاد - چندسال قبل از این من در نماز جمعه هم مطرح کردم و همین را گفتم -(10) یعنی یک برخورد قلدرمآبانه با یک پیمانی که این پیمان مربوط به یک کشور و دو کشور و این گوشه‌ی دنیا و آن گوشه‌ی دنیا نیست؛ مربوط به همه‌ی جهان است. مسئله‌ی گازهای گلخانه‌ای چیزی نیست که به یک کشور و به یک عدّه از مردم صدمه بزند؛ نه، مال همه‌ی بشریّت است. منتها مشکل اساسی در باب مسائل محیط زیست این است که آثار تخریب با آسانی و بزودی ظاهر نمی‌شود؛ وقتی ظاهر شد، علاج آن آسیب‌ها و مشکلها هم بعضاً بلندمدّت و بعضاً ناممکن است. فرض بفرمایید که آب شدن یخهای قطبی - که منتهی بشود به بالا آمدن سطح آب دریاها و مسائل گوناگون زیستیِ فراوان دیگری که برایش پیش می‌آید - دیگر چیزی نیست که قابل علاج باشد برای بشر؛ اینها دیگر چیزهایی نیست که بشود در ظرف ده سال و بیست سال و صد سال جبران کرد؛ آثار ماندگاری برای بشریّت دارد. یعنی وقتی انسانهایی پیدا شدند که احساس مسئولیّت نکردند، ثروتهای عمومی عالم را خواستند تبدیل کنند به ثروت شخصی، از هر امکانی برای فربه کردن وجود خودشان استفاده کنند، نتیجه میشود این. قلدری بشر، خطشکنی‌های قلدرمآبانه و گردن‌کلفتی‌های قدرتهای بشری، قدرتهای زر و زور در دنیا و در سطح جهان یک‌چنین نتایج و آثاری دارد.

خب، اینها در ابعاد جهانی این‌جوری است؛ در ابعاد کشوری هم همین است؛ در ابعاد کشوری هم که ما حالا درباره‌ی مسائل کشور خودمان فعلاً داریم بحث میکنیم، قضیّه این است؛ یعنی آنجا هم آسیب‌ها آسیب‌هایی نیست که به‌آسانی بشود برطرف کرد. فرض بفرمایید فرسایش خاک در کشور بر اثر سهل‌انگاری‌ها و بدعمل‌کردن‌ها و ندانم‌کاری‌ها؛ فرسایش خاک چیزی نیست که بعد بشود به‌آسانی جبرانش کرد. قضیّه‌ی خاک از قضیّه‌ی آب مهم‌تر است؛ ما مشکل آب هم داریم، مشکل بزرگی هم هست، لکن برای تهیّه‌ی آب راه‌های فراوانی وجود دارد؛ برای تهیّه‌ی خاک حاصلخیز این راه‌ها دیگر وجود ندارد.

یعنی بی‌توجّهی به مبانی حفظ محیط زیست، گاهی اوقات یک چنین مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد؛ آسیبی که وارد میشود، آسیبی نیست که بشود [جبران کرد]. خب، میشود پیشگیری کرد، میشود علاج کرد؛ هم پیشگیری میشود کرد بسیاری از این چیزها را - که عمدتاً هم پیشگیری است - هم بعضی‌ها قابل علاج است و بایستی اینها را علاج کرد.

حالا فرض بفرمایید مسئله‌ی آلودگی هوا. جزو مسائل مهمّ زیست محیطیِ امروز ما در کشور، مسئله‌ی آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور است؛ در تهران و کلان‌شهرهای کشور؛ خب، مسئله‌ی مهمّی است، این را میشود پیشگیری کرد، میشود هم علاج کرد. اگر ما حقیقتاً با هم همدل، هم‌زبان، هم‌نیّت نیروهایمان را روی هم بگذاریم - همه‌ی کسانی که اطراف این قضیّه هستند - این کار را میشود حل کرد. فلان کشور یک پنجم خاک ما وسعت دارد، دو برابر ما جمعیّت دارد، مشکل آلودگی هوا را حل کرده؛ پس میشود [حل] کرد.

بنابراین این کار ممکن است؛ ما هم میتوانیم حل کنیم. مسئله‌ی غبار را - به قول معروف این ریزگردها را - مثلاً میشود حل کرد؛ اینها قابل حل است، البتّه صبر، حوصله، تدبیر، دنبال‌گیری و این چیزها لازم است. مسئله‌ی محیط زیست، مسئله‌ی این دولت و آن دولت نیست؛ مسئله‌ی طولانی‌مدّت است؛ مسئله‌ی زید و عمرو نیست؛ مسئله‌ی این جریان و آن جریان نیست؛ مسئله‌ی همه‌ی کشور است؛ همه باید دست‌به‌دست هم بدهند و این مشکل را حل کنند.

سه عنصر اساسی در محیط زیست هست که اینها را بایستی مورد توجّه قرار داد: هوا، آب، خاک. همه‌ی همّت را باید [روی اینها] گذاشت. [طبق] این آماری که به من دادند، در تهران هفتاد درصد مشکل آلودگی هوا، مربوط به حمل و نقل است، سی درصد مربوط به صنایع آلاینده است - حالا این آماری است که به من دادند؛ ممکن است اندکی کمتر یا زیادتر [باشد]؛ در بین شماها متخصّصین هستند، اطّلاعاتشان ممکن است دقیق‌تر باشد - خیلی خب، پس [عامل] معلوم شد؛ عامل را وقتی شناختیم، یک قدم به حلّ مشکل نزدیک شدیم؛ باید با جدّیّت سراغ این مسئله رفت. این چیزها چیزهای تبلیغاتی نیست؛ اینها از آن اموری نیست که اوّل تابلویش را باید زد؛ [بلکه] اوّل باید کار را انجام داد. وقتی کار انجام گرفت، همه‌ی مردم بدون تابلو [هم] احساس می‌کنند.

مسئله و مشکل پدیده‌ی غبار که دیروز در خوزستان، امروز در کرمان و ممکن است فردا در یک نقطه‌ی دیگر زندگی مردم را مشکل بکند، باید علاج بشود. مشکل پدیده‌ی غبار فقط تنفّس مردم نیست؛ به بنده گزارش دادند که جنگلهای غرب کشور - جنگلهای بلوط - به‌خاطر این پدیده‌ی غبار در خطر نابودی است؛ که اگر چنانچه خدای نکرده این مشکل پیش بیاید، ضررهایش بمراتب بیشتر از آن چیزی است که ما از تنفّس در تهران یا در یک جای دیگر در هوای غبارآلود ضرر و زیان می‌بینیم. باید به‌طور جدّی دنبال بود، باید کار را دنبال کرد، باید دید علّت چیست؛ علّتها را شناخت و به‌صورت جدّی درصدد علاج برآمد.

یک مسئله مسئله‌ی آب و مصرف آب [است]. من دو سه سال پیش به نظرم در صحبت اوّل فروردین اشاره کردم که نود درصد آب کشور صرف کشاورزی میشود. (11) همه‌ی مصارف دیگر - مصارف شرب و شهر و صنعت و غیره - ده درصد است. ما اگر چنانچه بتوانیم با تدابیری در آن نود درصد که صرف کشاورزی میشود، ده درصد صرفه‌جویی بکنیم، معنایش این‌ است که به همان اندازه‌ای که امروز آب برای شرب و شهر و روستاها و صنعت و غیره مصرف میکنیم، به همین اندازه آب در اختیار کشور قرار میگیرد. این چیز کوچکی است؟ این چیز با این عظمت، ارزش این را ندارد که همه‌ی مسئولین، دست‌اندرکار بشوند و بروند دنبال این قضیّه؟ با آبیاری قطره‌ای، با شبکه‌سازی‌های درست و خوب [صرفه‌جویی کنند]. آب پشت سدها را ما اگر چنانچه جمع کنیم، [امّا] شبکه‌سازی درست نکنیم - کمااینکه متأسّفانه در موارد زیادی قضیّه از این قرار است - خب این آب را درواقع هدر میدهیم، تبخیر میشود میرود؛ علاوه بر اینکه حالا مشکلاتی هم پشت سدها به وجود می‌آید. کارهای فراوانی است که باید انجام بگیرد؛ اینها جزو چیزهای بسیار مهم است.

مسئله‌ی خاک. عرض کردیم فرسایش خاک، در بلندمدّت خطر بزرگ‌تری از کمبود آب است. چند سال قبل از این بحثهای آبخیزداری و آبخوان‌داری و مانند اینها مطرح شد، کارهایی هم انجام گرفت؛ باید اینها با جدّیّت و قوّت دنبال بشود؛ این کارها متوقّف نماند.

یکی از مشکلات عمده‌ی ما در کشور - که این را برحسب تجربه من عرض میکنم به شما برادران و خواهران عزیز - پیگیری‌نکردن است؛ کار را خوب شروع میکنیم [امّا] پیگیری لازم همیشه وجود ندارد؛ در بعضی از موارد چرا؛ هرجا خوب پیگیری کردیم، به نتایج خیلی خوب رسیدیم، در بسیاری از جاها هم کار، وسط کار متوقّف میشود، پیگیری نمیشود؛ این یکی از مشکلات اساسی است. هرکدام از شماها در بخشهای مختلف، مدیریّتی دارید؛ مدیران کشور باید به این مسئله توجّه کنند که پیگیری بسیار مهم است.

یک مسئله مسئله‌ی جنگلها و مراتع است؛ این جنگلهای ما و مراتع ما، هم ریه‌های تنفّسی شهرها و محیطهای زندگی‌اند، هم نگهبان خاکند و خاک را که این‌همه درباره‌ی اهمّیّتش گفتیم، حفظ میکنند؛ این جنگلها را باید حفظ کرد. متأسّفانه در بخشهای مختلف کشور، این جنگلهای متراکم و انبوه شمال کشور بعضاً مورد چپاول و غارت، و بعضاً آخر(12) مورد بی‌توجّهی و بی‌اهتمامی قرار میگیرد. من تأکید میکنم اجازه ندهید به این جنگلها دست‌درازی بشود؛ بخشهای مختلف کشور که مسئولیّتی در این زمینه دارند، از منابع طبیعی گرفته تا محیطزیست تا بقیّه‌ی دستگاه‌هایی که ارتباطی با این قضایا دارند، اجازه ندهند با بهانه‌های مختلف - از شهربازی درست کردن و جذب گردشگر و هتل‌داری و مانند اینها بگیرید تا مدرسه‌ی علمیّه و حوزه‌ی علمیّه؛ همه‌ی اینها بهانه‌هایی میشوند و شده تاکنون - که جنگلهای ما دست بخورند، به آنها تعرّض بشود؛ به جنگلها تعدّی بشود و تاکنون به جنگل تعدّی شده؛ جلویش را با استحکام کامل بگیرید.

یک مسئله پدیده‌ی زمین‌خواری است. البتّه پدیده‌ی زمین‌خواری پدیده‌ی جدیدی نیست؛ قدیمی است؛ ما از دوره‌ی نوجوانی و جوانی مکرّر میشنفتیم زمین‌خواران، زمین‌خواران! خب، توقّع این بوده است که در نظام اسلامی و جمهوری اسلامی این پدیده متوقّف بشود؛ اجازه ندهیم کسانی بیایند با دست‌اندازی به زمینهای گوناگون اطراف شهر و حومه‌های شهر و مناطق خوب، ثروت عمومی را به‌نوبه‌ی خود تبدیل کنند به ثروت شخصی. این بوستان عظیمی که فرض کنید در فلان نقطه‌ی شهر واقع است، یک ثروت عمومی است؛ [اینکه] کسانی بیایند با زرنگی، با دست‌کاری کردن قانون، با احیاناً خریدنِ یکی دو نفر آدم سست‌عنصر در فلان دستگاه، این ثروت عمومی را تبدیل کنند به ثروت شخصی خودشان، خیلی رنج‌آور است!

حالا بحث زمین‌خواری، یواش‌یواش شده کوه‌خواری! بنده گاهی که میروم ارتفاعات شمال تهران و نگاه میکنم، انسان واقعاً خیلی متأسّف میشود. بارها من در دیدار با مسئولین شهری و مسئولین دولتی و مانند اینها  این مسائل را در میان گذاشته‌ام. خب تلاش هم کرده‌اند لکن قاطع باید برخورد کنند. مسئولین باید در مقابلِ این سوءاستفاده‌کننده قاطعیّت به‌خرج بدهند؛ عُرضه باید به‌خرج بدهند؛ نگذارند فلان آدمِ سوءاستفاده‌چی با شیوه‌های مشخّص [سوءاستفاده کند]. انسان از آن بالا که نگاه میکند، میفهمد و میبیند که چه‌کار دارند میکنند. اوّل میروند اجازه میگیرند، یک تأسیساتی در انتهای یک زمین درست میکنند؛ بعد که انتهای زمین مال آنها شد، همه‌ی سطح زمین به‌طور طبیعی قابل نقل‌وانتقال خواهد شد؛ از این کارها میکنند. این شمال تهران و غرب تهران، در واقع مجاری تنفّسی شهر تهران است؛ ارتفاعات شمال تهران را یک‌جور، طرف زمینهای غرب تهران را یک جور. در مشهد - شهر ما - من رفتم دیدم طرف ارتفاعات جنوب شهر که درواقع مرکز تنفّس شهر است، دارند افرادی آن بالا خانه میسازند، هتل میسازند، ساختمانهای چند طبقه میسازند؛ اینها بد است، اینها غلط است؛ جرم بدانید اینها را. یکی از کارهای اساسی «جرم‌انگاری» در قانون است؛ اینها را باید جرم دانست در قانون و این کسانی که این کارها را میکنند تعقیب قضائی کرد. صِرف اینکه بروند قلعه(13) بنا بکنند، کافی نیست؛ که آن را هم متأسّفانه در مواردی نمیکنند، کوتاهی می‌کنند.

نباید اجازه داد که منبع شرب تهران مورد تعرّض قرار بگیرد؛ منبع هوا و تنفّس تهران مورد تعرّض قرار بگیرد؛ منابع زندگی در تهران - پایتخت کشور و مرکز دولت اسلامی - مورد تعرّض یک عدّه‌ای قرار بگیرد؛ با اینها باید برخورد کنید. اگر خدای نکرده در داخل دستگاه‌ها کسانی هستند که کوتاهی میکنند، با آنها شدیدتر برخورد کنید؛ اینها جزو کارهای لازم و اساسی است. هم منابع طبیعی، هم شهرداری، هم محیط زیست، هم دستگاه‌های نظارتی -  همه‌ی اینها - بایستی با این وضع اَسَف‌بار مقابله کنند. بالاخره حفظ محیط زیست و رعایت محیط زیست، یک وظیفه‌ی حاکمیّتی است؛ البتّه مردم هم نقش دارند؛ مردم می‌توانند نقشهای خوبی ایفا کنند، همکاری کنند؛ شرطش این است که دستگاه‌های حاکمیّتی به‌طور جدّی دنبال قضیّه باشند. اگر جدّیّت به‌خرج بدهند، مردم هم به اینها کمک خواهند کرد.

[پس] اوّلاً تهیّه‌ی سند ملّی برای مسائل محیط زیست؛ [و بعد] همکاری دستگاه‌ها که اوّل اشاره کردم که همه‌ی دستگاه‌ها باید بجد با همدیگر همکاری کنند؛ [و بعد] پیوستِ محیط زیستی برای همه‌ی برنامه‌های سازندگی. همه‌ی برنامه‌های سازندگی از شهری و صحرایی و صنعتی و بقیّه‌ی طرحها، حتماً یک پیوست محیط زیستی باید داشته باشد؛ جادّه میخواهید بکشید، مشخّص باشد که تأثیرش در محیط زیست چیست؛ کارخانه میخواهد نصب بشود، باید معلوم باشد که تأثیرش در محیط زیست چیست؛ بعضی از مسائل تجاری، بعضی از نقل‌وانتقال‌ها و کارهای بازرگانی؛ اینها بایستی پیوست محیط زیست داشته باشد.

جرم‌انگاریِ تخریب محیط زیست. دستگاه قضائی و دستگاه‌های ضابط، و پیش از آنها قوانین مجلس، باید روی  این تکیه بکنند. البتّه قوانینی داریم و الان قوانین خوبی هست، منتها بازنگری لازم است؛ بایستی تخریب محیط زیست جرم محسوب بشود؛ به‌عنوان جرم بایستی تعقیب بشود. پالایش و بازنگری قوانین موجود، تقویت نظارتهای بی‌اغماض - نظارت انجام بگیرد، هیچ گونه اغماضی هم در این نظارتها صورت نگیرد و رؤسای دستگاه‌ها شخصاً نظارت کنند - و شاید از جهتی از همه مهم‌تر، فرهنگ‌سازی است؛ فرهنگ‌سازی؛ مردم بدانند که اهمّیّت حفظ محیط زیست چقدر است. این را از دبستان باید شروع کنیم، در کتابهای درسی؛ باید بچّه‌های ما اهمّیّت مرتع و جنگل و هوا و آب و خاک و دریا و مانند اینها را از کودکی بفهمند و روی آن حسّاس باشند. حفظ حریم محیط زیست باید جزئی از فرهنگ عمومی بشود. البتّه نقش رسانه‌ی ملّی را هم نباید نادیده گرفت، بایستی حتماً رسانه‌ی ملّی نقش ایفا کند امّا مردم هم میتوانند کار کنند.

بنده یک مورد را خودم دیدم در یکی از ییلاقات مشهد - جاغرق - یک دوست قدیمی ما یک زمین کوچکی داشت و دارد. یک آب مختصری به‌قدر مثلاً نصف آنچه از لوله‌ی قوری می‌آید بیرون، آن بالا بود. این آب را جمع کردند، هدایت کردند، حفظ کردند، چند استخر در این زمین از این آب به‌وجود آمد و زمین آباد شد؛ از یک آب خیلی مختصر که میتوانست به هدر برود و هیچ‌کس هم نفهمد و نبیند.

یکی از دوستان ما نقل میکرد و میگفت در یزد - که خب، یزد جزو مناطق کم‌آب کشور است - یک نفری دعوت کرد از ما در یک باغی، بوستانی - یک جایی ترتیب داده بود با درخت و کشت و زرع و همه‌چیز - گفتش که میخواهید منبع آب اینجا را ببینید؟ گفتیم بله. گفت ما را مبالغ طولانی‌ای برد - شاید مثلاً چند کیلومتر؛ حالا من درست یادم نیست خصوصیّات را - آنجا رفتیم، دیدیم بله، به‌قدر یک لوله‌ی آفتابه، مختصر آبی دارد می‌آید؛ این آدم همّت کرده، این آب را حفظ کرده، هدایت کرده، آورده، از این آب استفاده‌ی بهینه کرده. یعنی از این آبهای کشور میشود مردم در محیطهای زندگی خودشان استفاده‌های بهینه بکنند.

درخت‌کاری» از جمله‌ی کارهای خوب است. البتّه درخت را میکارند، من شنیدم درست نگهداری نمیشود. درخت‌کاری رایج شده امّا درخت که کاشتید، باید درخت را نگهداری کنید؛ حالا یا خودشان نگهداری بکنند یا دستگاه‌های شهرداری بکنند؛ بالاخره این کار باید انجام بگیرد.

یک جاهایی هم هست در اطراف تهران - حالا این را من اینجا بگویم - طرف شرق تهران، یک بوستان بزرگی است، یک منطقه‌ی خیلی وسیعی است بین بزرگراه بابایی تا ارتفاعات قوچک؛ یک زمینی است متعلّق به ارتش. بنده گاهی اوقات در این مسیرهای صبحگاهی در بعضی از روزها از آنجا میرویم و ارتفاعات را حرکت می‌کنیم، راه میرویم؛ من هروقت آنجا میروم، دلم میلرزد! چون میدانم ده‌ها چشم طمع‌کار متوجّه اینجا است. کارهایی هم شروع کردند، ما جلویش را گرفتیم، یک تشری زدیم، دعوایی کردیم؛ میدانم موقّتاً دست برداشتند، امّا منتظرند یک غفلتی صورت بگیرد؛ یا این حقیر نباشم، یا غفلتی پیش بیاید، بالاخره بروند اینجا را تصرّف کنند؛ واقعاً انسان دلش میلرزد؛ یک بوستان بزرگِ شاید چند صد هکتاری -  نمیدانم چقدر است - که اصلش هم ظاهراً متعلّق به ارتش بوده لکن الان مورد استفاده‌ی ارتش نیست و مورد اختلاف بین ارتش و وزارت اطّلاعات و اینها است. به نظر من اینجا مال مردم است؛ اینجا باید به‌صورت یک گردشگاه عمومی مردمی دربیاید.

مکرّر هم من این را پیغام دادم به مسئولین گوناگون، شهرداری باید برود اینجا را تصرّف کند، دراختیار مردم بگذارد. جای بسیار وسیع، خوب، خوش‌آب‌وهوا در شرق تهران، پُر درخت. حتّی من یک‌وقتی آنجا دیدم یک گله‌ی آهو یا بز کوهی بود که از دور دیده میشد؛ یک جای این‌جوری. [این] در اختیار مردم قرار بگیرد، مردم بروند استفاده بکنند. اگر کوتاهی بشود، آنجا هم مثل بعضی جاهای دیگر [خواهد شد] که متأسّفانه کوتاهی شد و یک‌وقت دیدیم که ساختمانها آنجا سر بلند کردند و مدّعی پیدا شد، بعضی از دستگاه‌ها هم متأسّفانه از روی غفلت - نه از روی غرض - فلان زمینها را به کارمندان خودشان دادند، آنها هم به یکی دیگر فروختند؛ این کارهایی و بی‌انضباطی‌هایی که متأسّفانه در زمینه‌ی زمینها و در زمینه‌ی این منطقه‌ی تنفّسی شهرهای بزرگ به‌وجود می‌آید و از این قبیل [قبلاً هم] به‌وجود آمده است.

به هر حال مسئله مسئله‌ی بسیار مهمّی است؛ کار کار مهمّی است. ما در این زمینه‌ها همیشه هر سال صحبت کرده‌ایم. من حالا اینها را گفتم تا در معرض اطّلاع مردم و قضاوت مردم قرار بگیرد و بر این اساس نمره بدهند به دستگاه‌ها. معیار، دست مردم باشد، به دستگاه‌ها نمره بدهند، قضاوت کنند راجع به دستگاه‌ها که کدام دستگاه توانست درباره‌ی محیط زیست این اقدامات را بکند و این موفّقیّتها را به دست بیاورد و کدام دستگاه نتوانست. امیدواریم ان‌شاءالله خداوند همه‌ی شماها را از کسانی قرار بدهد که میتوانید در این زمینه‌ها کار کنید.

والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته‌
 
 

برچسب‌ها: رهبر محیط زیست حزب الله
 

سه شنبه 19 اسفند 1393

 

مطالب گذشته

·

وحدت ارسال در : 1396/08/01 01:00

·

داعش نیوز ارسال در : 1396/08/01 01:57

·

سپاه پاسداران ارسال در : 1396/08/01 01:55

·

برجام ک خدمتی نکرد ارسال در : 1396/07/30 01:02

·

عکس یادگاری... ارسال در : 1396/01/27 02:28

·

فوعه و کفریا ارسال در : 1396/01/27 02:24

·

#كفريا #الفوعه ارسال در : 1396/01/27 02:23

·

فوعه و كفريا... ارسال در : 1396/01/27 02:21

·

آیت‌الله شاه‌آبادی خطاب به رئیسی ارسال در : 1396/01/27 02:19




به وب سایت بصیرت خوش آمدید. در اینجا قراره بی بصیرت ها با بصیرت شوند و با بصیرت ها ،بیشتر ؛نکند که بی بصیرت باشیم!!! ((بلاهایی که بر ملتها وارد میشود،در بسیاری از موارد در اثر بی بصیرتی است)) امام خامنه ای